انجمن ویکی قلم‌های فارسی
ورود / عضویت

El Capitan, OS X 10.11 — اِل‌کَپیتَن

بحث‌های کلی درمورد سیستم عامل مکینتاش (OS X)

El Capitan, OS X 10.11 — اِل‌کَپیتَن

پستتوسط Ilia » 16 ژوئن 2015, 06:59

image.jpg

مقالهٔ نسبتا مفصلی در بارهٔ اِل‌کپیتن در ارس‌تکنیکا:
http://arstechnica.com/apple/2015/06/pr ... finements/
نماد کاربر
Ilia
Site Admin
 
پست‌ها : 6174
تاریخ عضویت: 25 سپتامبر 2006, 01:01
محل سکونت: کانادا

پاسخ: El Capitan, OS X 10.11 — اِل‌کَپیتَن

پستتوسط Ilia » 16 ژوئن 2015, 21:13

مقالهٔ بالا واقعا مفیده. خیلی چیزهای خوبی در این نسخه خواهد آمد. اما این موردش کمی برای من (برای آینده) نگران کننده است:
[نمایش]
System Integrity Protection, also called "rootless," is a new system security feature that prevents the user or any process from writing in system-protected folders. This list includes /System, /bin, /usr (but not /usr/local), and /sbin. Not even administrators can add to these folders or edit files that are in them, though they retain their access to the rest of the files on the drive. That's one way to protect important operating system files from external tampering!

If you never dive into any of those folders, you won't notice the difference in day-to-day usage. If you do, reboot into your El Capitan Mac's recovery partition. There's a new item under the Utilities menu that will let you toggle System Integrity Protection on and off for El Capitan volumes. That's all it does. So we're not looking at an iOS-esque level of system lockdown just yet, though there are no promises that System Integrity Protection won't become mandatory in some future version of OS X.

Rootless.jpg
Rootless.jpg (10.33 KiB) - بازدید 17241 بار

خلاصه‌اش این است که سیستم امکان دسترسی به محتوایش را کلا به هیچ یوزری نخواهد داد. بر عکس الان که یوزر Root هر کاری خواست میتواند بکند. البته میشود این را با ری‌استارت از طریق پارتیشن ریکاوری از کار انداخت.

این مسئله الان چیز بدی نیست، اما اگر این روند ادامه پیدا کند، از روزی میترسم که چند سال دیگر مجبور بشویم که مک‌ها را جیلبریک کنیم! :-)

کرومبوک گوگل الان این وضع را برای محتویات سیستمش دارد. با این تفاوت که هیچ راهی هم برای دور زدن این موضوع وجود ندارد.
نماد کاربر
Ilia
Site Admin
 
پست‌ها : 6174
تاریخ عضویت: 25 سپتامبر 2006, 01:01
محل سکونت: کانادا

پاسخ: El Capitan, OS X 10.11 — اِل‌کَپیتَن

پستتوسط AliGhz » 16 ژوئن 2015, 23:32

در واقع این طرز تفکر بر این مبناست که کاربر/خریدار مالک دستگاهی که خریده نیست و فقط لایسنس یا اجازه ای برای یک سری دسترسی‌های محدود و تعریف‌شده دارد. توجیه‌اش هم ظاهراً خیرخواهانه است مبنی بر این‌که سیستم دچار اشکال نشود. اما از آن طرف، هیچ اطمیانی نیست که کارهای کاربر با این دستگاه، توسط یک چشم ناظر: برادر بزرگه نظارت نشود.

ببخشید که این اصطلاح را به کار می‌برم، ولی در مثل مناقشه نیست. «گلّه» در حضور چوپان و سگ‌های نگهبان در آرامشِ نسبتاً کامل است؛ اما تا آخر عمرش گله و گوسفند خواهد ماند. و همین‌ برادر بزرگه در نقش‌های دیگر، جریانات رسانه‌ای و تبادلات مالی و… را هم کنترل می‌کند و این‌گونه جهان بیش از همیشه جای ترسناک‌تری برای زندگی می‌شود. البته دنیا را همیشه یک عده زورمند با اتکا به اکثریت نادان پیش برده‌اند، اما آن زورمندان هیچ‌وقت مثل حالا قوی و مجهز به تکنولوژی و دانش و اطلاعات و پول نبوده‌اند.

داستان «رهگذر» از ری بردبری فقید که سال‌ها پیش ترجمه‌اش را در مجلهٔ مرزهای بی‌کران فضا خواندم، دقیقاً چنین جامعه‌ای را ترسیم می‌کند و جالب آن‌که آن زمان هنوز تلویزیون‌های تخت با اینچ‌های بالا متداول نشده بود و حداقل آن بخش از داستان الان اتفاق افتاده…
 Think Different.
نماد کاربر
AliGhz
Site Admin
 
پست‌ها : 2143
تاریخ عضویت: 14 نوامبر 2009, 16:55
محل سکونت: تهران

پاسخ: El Capitan, OS X 10.11 — اِل‌کَپیتَن

پستتوسط pooriya.kh » 17 ژوئن 2015, 05:53

اگر اشتباه نکنم اوبونتو هم سیستم مشابهی داره با این تفاوت که در اینجا به ریکاوری دیسک میری و این گزینه رو فعال یا غیرفعال میکنی اما در اونجا باید داخل ترمینال کد نوشت و پسورد root رو داد تا بشه در فولدر و فایل های سیستمی نوشت.
آیا در ال کپیتن میشه با فعال بودن گزینه مذکور فایل ها و فولدر ها رو خوند؟ در صورت وجود داشتن امکان خوندن به نظرم این تصمیم بدی نیست! از بسیاری از گزند ها سیستم رو دور نگه میداره، البته منظورم برای یک کاربر بسیار معمولی کامپیوتر هست مثل پدر بنده ! ایشون علاقه وصف نشدنی به انگولک کردن سیستم دارن، من که بسیار خوشحالم :) برای همین کنجکاوی هم چون میدونستم تبلت اندرویدی دستش دووم نمیاره یک آیپد مینی براش خریدم تا زیاد به چیزی دست نزنه!
و اما قضیه برادر بزرگه! من فکر میکنم انقدر سیستم ها پیشرفته شده که اگر تصمیم بر این باشه که برادر بزرگه نظارت کنه اصلا نیازی به وجود و یا عدم وجود این گزینه ها نیست. من تخصصی در زمینه امنیت کامپیوتر ها ندارم اما به نظرم اصلا چیزی به اسم امنیت وجود نداره حداقل روی سیستم هایی که ما استفاده میکنیم.
pooriya.kh
 
پست‌ها : 530
تاریخ عضویت: 21 مه 2009, 18:06
محل سکونت: Tehran

پاسخ: El Capitan, OS X 10.11 — اِل‌کَپیتَن

پستتوسط Ahmad » 18 ژوئن 2015, 22:18

علی عزیز،
بدون پرداختن بہ موضوع «برادر بزرگه»، کہ در واقع امر نیز بدون شک موضوعی بسیار مہمی است، گنجاندن تکنیک
System Integrity Protection در سیستم عامل ال کاپیتان اما موضوعی است کہ نہ تنہا بہ قضیہ «برادر بزرگ» هیچ ربطی ندارد بلکہ دقیقا هدفی کاملا متضاد با آن را دنبال می‌کند.

اگر کہ شما مقالہ «آرس تکنیکا» را کہ دوستمان ایلیا بہ آن اشاره کرده است را خوانده باشید در آنجا هدف از  استفاده از تکنولوژی System Integrity Protection را کہ ارتقاء امنیت کامپیوتر و بالمآل افزودن امنیت کاربر است را شرح داده است.

بکاربری System Integrity Protection از دو طریق امنیت کامپیوتر را بالا می‌برد؛ اول از طریق جلوگیری از «تزریق کد» بیگانہ به فایلہای حیاتی سیستم و دیگری از طریق جلوگیری از runtime attachments کہ این اخیر بدین معنی است کہ بہ کدهای «اجراپذیر» این اجازه داده نخواهد شد کہ در پشت صحنہ کدهای «اجراپذیر» دیگری را از خارج به صورت attachment دریافت کرده و آنرا برای اجرا آماده نگہ دارد (می‌شود بنحوی ساده اینکار را با سلول‌ خفتۂ تروریستی مقایسه کرد کہ با دریافت اشاره فعال می‌گردد). تا آنجایی کہ من متوجہ شده‌ام یک سناریوی قابل تصور این است کہ شما برنامه‌ای را از نت دریافت کرده و آنرا برروی سیستم خود نصب می‌کنید. ظاهر این برنامہ ظاهری بی‌آزار است ولی همین برنامہ، از لحاظ نظری، می‌تواند یک سری attachment را در خفا از جائی دریافت کرده و نصب کند. اکنون شخص ثالثی کہ این سناریو را تدارک دیده می‌تواند آن attachmentها را از راه دور فعال و اجرا کند و کنترل کامپیوتر شما را بدست گیرد.

System Integrity Protection از دو طریق منع Code injection و منع runtime attachments درجہ بالایی از امنیت را برای کاربر تامین می‌کند.

انگیزه‌ای کہ مہندسین اپل برای انجام این امر ارائہ داده‌اند این است کہ زمانی کہ فردی یک کامپیوتر جدید تہیہ می‌کند وضعیت کاربریش system administrator می‌باشد و برای اکثر کاربران کہ دانش فنی زیادی ندارند از این طریق سیستم در معرض خطر بوده و ضربه پذیر است. راه حلش این است که کاربر حساب کاربری غیر admin برای خودش باز کند تا امکان تعدیل ناخواستہ فایلہای سیستم محدود گردد. اینکار در عمل اتفاق نمی‌افتد لذا اپل تصمیم گرفتہ کہ برای حفاظت از سیستم عامل امنیت آنرا از طریق تکنولوژی فوق الذکر تامین کند و دسترسی بہ فایلہای سیستم را محدود نماید. این البتہ بدین معنی نیست که کاربر تکنیکی اصلا دسترسی به فایلہای سیستم نداشتہ باشد بلکہ برای چنین کاربرانی کماکان این امکان وجود دارد منتہا با استارت زدن سیستم از روی «ریکاوری پارتیشن» و وارد شدن بہ آن از این طریق.

اپل درجہ امنیت بالا را قبلا در سیستم عامل iOS پیاده کرده است اما اکنون نوبت بہ سیستم عامل مک رسیده کہ امنیت آن نیز بنحو قابل قبولی ارتقا یابد و اینکار از سیستم ال کاپیتان شروع خواهد شد.

هر از چندگاه وسایل ارتباط جمعی گزارش‌هائی منتشر می‌کنند کہ نشان دهنده وضعیت فاجعہ‌بار سیستم عامل اندروئید است. طرفداران این سیستم «باز» بودن آن را نقطه قدرت آن می‌دانند و اپل را مورد انتقاد قرار می‌دهند کہ با قبضه آهنین سیستم خود را «بستہ» نگہ می‌دارد. من در این مورد با این افراد کاملا موافق هستم کہ سیستم اندروئید واقعا سیستم «باز»ی است؛ «باز» بہ معنی واقعی کلمہ! بعنوان نمونہ بہ مقالاتی کہ آدرس‌ آنها را در پایین آورده‌ام می‌توانید مراجعہ نمایید.
چنانکہ ملاحظہ می‌نمایید در برخی از این گزارش‌ها تعداد appهای اندروئید آلوده بہ کدهای بدخیم میلیون‌ها ذکر شده است و برخی دیگر یک پنجم تمام appهای اندروئید را آلوده ذکر نموده‌اند.

احمد
spy.png


Yet Another Bunch of Malicious Apps Found on Google Play
http://www.symantec.com/connect/blogs/y ... oogle-play

Malicious Google Play apps (may have) hosed millions of Android handsets
http://arstechnica.com/security/2015/02 ... -handsets/

Report: 1 in 5 Android Apps Is Malware
https://www.yahoo.com/tech/report-one-i ... 10899.html
نماد کاربر
Ahmad
Site Admin
 
پست‌ها : 1289
تاریخ عضویت: 30 مه 2004, 17:33
محل سکونت: سوئد

پاسخ: El Capitan, OS X 10.11 — اِل‌کَپیتَن

پستتوسط AliGhz » 11 ژوئیه 2015, 19:01

پست پوریا در مبحثی دیگر باعث شد تا دوباره پست مشروح احمد عزیز را بخوانم و از او تشکر کنم. بله، همیشه امکان خرابکاری در سیستم وجود دارد و خیلی وقت‌ها این کار توسط نصب نرم‌افزارهایی اتفاق می‌افتد که در ظاهر بی‌خطر و مفید هستند. اگر هر کسی نتواند در لایه‌های زیرین سیستم چیزی بنویسید و تغییری ایجاد کند، قطعاً برای سلامت سیستم خیلی بهتر است.
 Think Different.
نماد کاربر
AliGhz
Site Admin
 
پست‌ها : 2143
تاریخ عضویت: 14 نوامبر 2009, 16:55
محل سکونت: تهران

پاسخ: El Capitan, OS X 10.11 — اِل‌کَپیتَن

پستتوسط Ilia » 27 ژوئیه 2015, 17:51

جزئیات بیشتر در مورد امنیت بیشتر در ال‌کپیتن:
http://www.macworld.co.uk/feature/mac-s ... s-3620858/
نماد کاربر
Ilia
Site Admin
 
پست‌ها : 6174
تاریخ عضویت: 25 سپتامبر 2006, 01:01
محل سکونت: کانادا

پاسخ: El Capitan, OS X 10.11 — اِل‌کَپیتَن

پستتوسط Ali.Rastegar » 16 سپتامبر 2015, 00:30

چند روز پیش نسخهٔ GM Candidate منتشر شد، یعنی اگر مشکل جدی پیدا نشود همین نسخه در روز ۳۰ سپتامبر به عنوان نسخهٔ نهایی منتشر خواهد شد.
من با اینکه بکاپ به‌روز داشتم همچنان جایگزین یوسمیتی نکردمش و روی یک پارتیشن جدید نصبش کردم.

فعلا چند نکته که به نظرم رسید:
- همچنان فانت‌های دیوان (مصحفی و دیگران) پیشتیبانی مناسبی از فارسی ندارند و گمان نمی‌کنم در این زمینه فرقی کرده باشند.
- همچنان موقع نصب ایران در لیست کشورها نیست و برای انتخاب منطقهٔ زمانی نیز نمی‌توان روی ایران در نقشه کلیک کرد (اما بعد از نصب هر دو ممکن است).
- Finder به شکل نگران کننده‌ای ناپایدار است. در بوت اول دائم هنگ می‌کرد. حالا بعد از کمی کارکرد معمول کرش می‌کند.
- اما خبر خوب اینکه، این تغییرات پردازش گرافیکی افکت‌ها و انیمیشن‌ها مبتنی بر Metal در این نسخه عالی است!
انیمیشن‌ها در مک مینی ۲۰۱۱ من با گرافیک اختصاصی AMD Radeon 6630M در یوسمیتی حتی بعد از غیر فعال کردن افکت‌های شفافیت بعد از باز کردن چند پنجره کند و برش‌برش بود. نمایش تمام پنجره‌ها در کنار هم (Mission Control) که دیگر بدتر.
اما حالا در El Capitan طول زمان نمایش انیمیشن‌ها را کوتاه کرده‌اند که خودش احساس سرعت بیشتری می‌دهد، اما مهمتر از آن، بالاخره از قدرت کارت گرافیک من به درستی استفاده می‌کند و از Mission Control تا Full Screen و QuickLook و... همه بسیار روان هستند، با اینکه شفافیت را غیر فعال نکرده‌ام.
این اواخر وضعیت غیر قابل قبول نمایش انیمیشن‌ها در یوسمیتی باعث می‌شد دل من حتی برای روانی iMac G5 تولید ۲۰۰۵ تنگ شود!
- این فانت جدید به نظرم خوانایی بهتری در صفحه‌های غیر رتینا به نسبت وضعیت یوسمیتی دارد.
- دکمه‌های تولبارها کمی برجسته‌تر و متمایزتر شده‌اند، به عبارت دیگر از تخت (flat) بودن آنها کمی کم شده است.
MacBook Pro 2015
نماد کاربر
Ali.Rastegar
Site Admin
 
پست‌ها : 2878
تاریخ عضویت: 26 مه 2004, 12:45

پاسخ: El Capitan, OS X 10.11 — اِل‌کَپیتَن

پستتوسط chavosh » 16 سپتامبر 2015, 10:39

ممنون علی جان، خبر خوبی بود. این روان نبودن Mission Control آن‌هم بروی آی‌مک 2015، برای من واقعاً عذاب آور شده، امیدوارم این Metal در Preview از پس یک دیاگرام ۸۰ کیلوبایتی با فرمت PDF برآید و آنقدر بال بال نزند! با پرداخت ۲۰۰۰ دلار در یوسمیتی، شدیداً احساس Beta User بودن میکنم.
نماد کاربر
chavosh
 
پست‌ها : 57
تاریخ عضویت: 17 نوامبر 2012, 02:33

پاسخ: El Capitan, OS X 10.11 — اِل‌کَپیتَن

پستتوسط Ali.Rastegar » 17 سپتامبر 2015, 02:41

خواهش می‌کنم، کاملا درک می‌کنم.
یکی از نکاتی که اپل در این نسخه روی آن مانور داده سریعتر شدن Preview است، اگر فایل خاصی مد نظرت است می‌توانی برای من بفرستی تا تست کنم.
MacBook Pro 2015
نماد کاربر
Ali.Rastegar
Site Admin
 
پست‌ها : 2878
تاریخ عضویت: 26 مه 2004, 12:45

پاسخ: El Capitan, OS X 10.11 — اِل‌کَپیتَن

پستتوسط pooriya.kh » 30 سپتامبر 2015, 14:25

OS X El Capitan Reviews: 'Solid as a Rock' and a Worthy Update Thanks to Performance Improvements

http://www.macrumors.com/2015/09/29/os-x-el-capitan-reviews/
pooriya.kh
 
پست‌ها : 530
تاریخ عضویت: 21 مه 2009, 18:06
محل سکونت: Tehran

پاسخ: El Capitan, OS X 10.11 — اِل‌کَپیتَن

پستتوسط alireza3335 » 30 سپتامبر 2015, 14:41

پس کی میاد؟
علیرضا
نماد کاربر
alireza3335
 
پست‌ها : 677
تاریخ عضویت: 02 ژوئیه 2011, 16:15
محل سکونت: تهران

پاسخ: El Capitan, OS X 10.11 — اِل‌کَپیتَن

پستتوسط pooriya.kh » 30 سپتامبر 2015, 15:21

alireza3335 نوشته است:[نمایش]
پس کی میاد؟

قرار هست که امروز بیاد .
pooriya.kh
 
پست‌ها : 530
تاریخ عضویت: 21 مه 2009, 18:06
محل سکونت: Tehran

پاسخ: El Capitan, OS X 10.11 — اِل‌کَپیتَن

پستتوسط Ilia » 30 سپتامبر 2015, 17:17

۲۱ نکته در مورد ال‌کپیتن:
http://www.macworld.co.uk/feature/mac-s ... o-3616306/
پیوست‌ها
El-Capitan-install_thumb800.jpg
نماد کاربر
Ilia
Site Admin
 
پست‌ها : 6174
تاریخ عضویت: 25 سپتامبر 2006, 01:01
محل سکونت: کانادا

پاسخ: El Capitan, OS X 10.11 — اِل‌کَپیتَن

پستتوسط Ilia » 30 سپتامبر 2015, 17:39

بررسی ال‌کپیتن در ارس‌تکنیکا:
http://arstechnica.com/apple/2015/09/os ... ca-review/
نماد کاربر
Ilia
Site Admin
 
پست‌ها : 6174
تاریخ عضویت: 25 سپتامبر 2006, 01:01
محل سکونت: کانادا

بعدی


بازگشت به سیستم عامل مک


کاربران حاضر در این انجمن: بدون کاربران آنلاین و 4 مهمان