انجمن ویکی قلم‌های فارسی
ورود / عضویت

تازه وارد

بخش موضوعات متفرقه

تازه وارد

پستتوسط mehdimansouri » 06 اوت 2007, 17:24

سلام
من کاربر ویندوز و لینوکس هستم ولی علاقه ای به مک پیدا کردم و می خواهم روش تحقیق بکنم و ببینم ارزش جایگذینی با ویندوز و لینوکس رو داره یا نه من معمولا برنامه نویسی میکنم.
می خواستم بدونم از نظر فروش و پشتیبانی سخت افزار ها و نرم افزارها در ایران چه وضعیتی وجود داره و اینکه اپل هم مثل لینوکس دارای برنامه های اپن سورس و زیاد هست یا نه و دیگر اینکه معمولا مک بیشتر به درد چه گروه از کاربرها می خوره و دیگر اینکه از لحاظ تعامل با دیگر سیستم عامل ها در چه سطحی قرار دارد و پسوند های معمول فایلهای مک چیست و کلی سوالات مثل این برای کسی که تا به حال رنگ مک رو هم ندیده
ممنون میشم اگر راهنماییم کنید :-D
mehdimansouri
 
پست‌ها : 3
تاریخ عضویت: 06 اوت 2007, 17:12

پستتوسط Ali.Samadi » 06 اوت 2007, 21:01

با سلام به شما،
دوست عزیز اگر در انجمن و در بخش خبر ایرماگ کمی بگردید و کتاب ۳۰ نقطه که در بالای سمت چپ صفحهٔ اصلی لینک آن دیده میشه را بخوانید و به ویکی هم نگاهی بکنید، اکثر سوالاتتان جواب داده میشود.
به اینجا هم نگاهی بکنید:
http://wiki.irmug.com/index.php/Mac_OS_X_Leopard
MacBookPro 15inch/ 2.66/ 4GB Ram
PearC/ i7 4x3,06/ 6GB Ram/ 6TB HD :-)
Ali.Samadi
 
پست‌ها : 725
تاریخ عضویت: 26 مه 2004, 16:22

Re: تازه وارد

پستتوسط Ahmad » 06 اوت 2007, 21:06

mehdimansouri نوشته است:[نمایش]
سلام
و کلی سوالات مثل این برای کسی که تا به حال رنگ مک رو هم ندیده
ممنون میشم اگر راهنماییم کنید :-D


سلام مہدی،
به ایرماگ خوش آمدی

من در پایین سعی می‌کنم به برخی از سئوالات شما جواب بدهم. امیدوارم که دیگر دوستان نیز از اظہار نظر در اینباره دریغ نکنند.

[نمایش]
من کاربر ویندوز و لینوکس هستم ولی علاقه ای به مک پیدا کردم و می خواهم روش تحقیق بکنم و ببینم ارزش جایگذینی با ویندوز و لینوکس رو داره یا نه من معمولا برنامه نویسی میکنم.


من فکر می کنم که شما به عنوان برنامه نویس از کامپیوترهای مکینتاش استفادهٔ زیادی خواهید برد. چرا که شما قادر خواهید بود که سیستم های عامل گوناگون (سیستم عامل مکینتاش، ویندوزهای مختلف، یونیکس‌های مختلف و .....) را بطور همزمان روی کامپیوترهای مک ( فقط مدلهائی که به پرسسورهای اینتل مجہز هستند) نصب کرده و کدهائی که را نوشته‌اید در این میحط‌ ها تست کنید و به رفع اشکلات آن بپردازید. شما مثلا بعنوان توسعه دهندهٔ وب می توانید صفحات وبی را که درست کرده‌اید را بروی سیستم‌های عامل مختلف تست کنید. نصب سیستم های عامل بروی مکینتاش از دو طریق میسر است. یکی از طریق نرم‌افزارهای واسط ( virtualization) و بدون نیاز به reboot کردن سیستم و دیگری از طریق نصب مستقیم و reboot کردن سیستم عامل. نیز اپل ابزار برنامه نویسی ویژه خودرا بنام Xcode بصورت مجانی در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد.
[نمایش]
می خواستم بدونم از نظر فروش و پشتیبانی سخت افزار ها و نرم افزارها در ایران چه وضعیتی وجود داره

شرکت اپل بطور رسمی در ایران نمایندگی ندارد و صدور محصولات آن نیز به ایران ممنوع است. اپل ملزم است که طبق قوانین جاری امریکا در تحریم حکومت ایران شرکت کند ولی محصولات اپل بطور غیر رسمی وارد ایران شده و توسط علاقمندان به آن خرید و فروش می‌شود لذا از لحاظ رسمی هیچ گارانتی پس از فروش وجود ندارد. البته شنیده‌ام که بعضی از شرکتها که محصولات اپل را در ایران می‌فروشند به نوعی نیز به خریداران خود چیزی شبیه به گارانتی می دهند. البته من سالہاست که دیگر در ایران نیستم و از جزئیات این امر نیز اطلاعی ندارم امیدوارم که دوستان ساکن در ایران در این مورد به شما اطلاعاتی بدهند. نیز می‌توانید در بخش انجمن های گفتگوی همین سایت معلوماتی را در این باره پیدا کنید
[نمایش]
اینکه اپل هم مثل لینوکس دارای برنامه های اپن سورس و زیاد هست یا نه

خود سیستم عامل اپل اپن سورس نیست و البته سیستم عامل و اکثر اجزای آن بسته است. تنها بخشی از سیستم عامل یعنی بخشی که بر اساس FreeBSD 5.0 و Mach 3.0 microkernel است اپن سورس می باشد موسوم به داروین. نیز موتور وب اپل بعنوان Web kit , موتور متن (فکر کنم ولی مطمئن نیستم) و چند جزء دیگر تحت قوانین اپن سورس توزیع می‌شود. به لینک زیر جہت اطلاع بیشتر مراجعہ شود
http://en.wikipedia.org/wiki/Darwin
http://developer.apple.com/opensource/index.html

[نمایش]
دیگر اینکه معمولا مک بیشتر به درد چه گروه از کاربرها می خوره و دیگر اینکه از لحاظ تعامل با دیگر سیستم عامل ها در چه سطحی قرار دارد و پسوند های معمول فایلهای مک چیست


بطور سنتی کامپیوترهای مکینتاش توسط بنگاهہای نشر و موسسات چاپ و گرافیک استفاده می شود. گرچه سہم بازار برای کامپیوترهای اپل در حدود ۵-۶ درصد است در بعضی از کشورهای غربی سہم اپل در بازار نشر و چاپ تا به حدود ۸۰ درصد می‌رسد. در سالهای اخیر و با عرضهٔ سیستم عامل ۱۰ مبنی بر یونیکس، شرکت اپل در زمینهٔ تولید و عرضهٔ نرم‌افزارها و نیز سخت افزارهای های جذاب (تولید دستگاهہائی دارای دو پروسسور و ۸ عدد هسته مثلا) برای دست اندرکاران فیلم و سینما شدیدا فعال بوده‌است. اپل نیز مصرف کنندگان کامپیوتر خانگی را از نظر دور نداشته و برای آنہا نیز کامپیوترهای مدرن و زیبائی را عرضه نموده است که نمونهٔ آن کامپیوترهای موسوم به iMac و macbook می‌باشد. در زمینه سرورها نیز اپل محصولات نرم‌افزاری و سخت افزاری مختلفی را به بازار عرضه می کند.

از لحاظ تعامل با سیستم های عامل دیگر نیز اپل در سالہای اخیر برنامه‌ای خود را (نیز سخت افزارهای خود را) با استادارهای بین‌المللی بیشتر و بیشتر منطبق کرده. اگر منظورتان پسوندهای فایلہا متن باشد که اپل در سطح سیستم عامل از پروندهای RTF، RTFd, unicode, xml و تا اندازه‌ای نیز doc. را پشتیبانی می کند. نیز در بروز رسانی ماه آیند از فرمات open doc و ...... نیز پشتیبانی خواهد نمود. از لحاظ گرافیک، فیلم و صوت اکثر فرماتہا در سطح سیستم عامل پشتیبانی شده‌اند. نیز صدها برنامهٔ کاربردی وجود دارد که کار مبادلهٔ فایلہای مختلف را بین سیستم اپل و دیگر سیستم‌های عامل میسر ‌می‌سازد.



احمد
نماد کاربر
Ahmad
Site Admin
 
پست‌ها : 1289
تاریخ عضویت: 30 مه 2004, 17:33
محل سکونت: سوئد

پستتوسط mehdimansouri » 06 اوت 2007, 21:53

از اینکه به سوالاتم صبورانه پاسخ دادید ممنونم ولی اینطور که نوشتید مک بیشتر به درد گرافیستها می خورد تا برنامه نویسهای اپن سورس مثل من بعد میخواستم بدونم که برنامه های اجرایی مک با چه فرمتی هست و اینکه مثل لینوکس میشه از روی سورس کد برنامه نصب کرد؟
به هر حال از این همه سوال شرمنده ام چون من تا حالا مک رو ندیدم و خیلی کنجکاوم و اون طور که شنیدم بدون داشتن کامپیوترهای اپل نمیشه از مک استفاده کرد ( روی pc ها ) ولی اگر این طور بود خودم حتما به طور تجربی یاد می گرفتمش همونطور که ویندوز و لینوکس رو یاد گرفتم ولی اگر همچنان من رو راهنمایی کنید و به لینکهای مفید ارجاع بدید خیلی ممنون میشوم
mehdimansouri
 
پست‌ها : 3
تاریخ عضویت: 06 اوت 2007, 17:12

پستتوسط Ahmad » 06 اوت 2007, 22:36

با سلام مجدد

نه مہدی. مک به درد همه می خورد در یک کلام چه برای کار گرافیکی چه برای کارهای روزمره و یا تخصصی دیگر. شما هر کاری را که بروی سیستم عامل ویندوز و یونیکس خود انجام می دهید، روی مک نیز می توانید آن کار را به انجام رسانید و به گمان ما کاربران مک بمراتب بہتر و آسانتر. حال شما به عنوان یک برنامه نویس شاید مسئله تان مسئلهٔ سادگی و روانی انجام کار یا عدم آن نباشد ولی برای بسیاری این عامل مہمی است.

در مورد راندن و نصب برنامه ها نیز مانند کامپیوترهای یونیکس (سیستم عامل ۱۰ مکینتاش رسما سیستم یونیکس است با رابط گرافیکی خاص سیستم مک) نیز این امر میسر است. سیستم مک هم xwindows و ترمینال دارد و بدون هیچ یادگیری براي شما (که آشنا با عملکرد یونیکس هستید) می‌توانید برنامه‌های خود را اجرا کنید.

http://www.apple.com/macosx/features/x11

دیگر اینکه شما می توانید با راندن برنامهٔ واسط VMWare در محیط ویندوز سیستم عامل مک را روی پی‌سی خود نصب کرده و تست نمایید. البته اینکه اینکار قانونی است یا نه من اطلاعی ندارم. مسئولیت آن با خود شما

http://wiki.osx86project.org/wiki/index ... are_how_to

احمد
نماد کاربر
Ahmad
Site Admin
 
پست‌ها : 1289
تاریخ عضویت: 30 مه 2004, 17:33
محل سکونت: سوئد

پستتوسط mehdimansouri » 07 اوت 2007, 12:01

خیلی ممنون از راهنماییاتون
تا اونجا که من فهمیدم پس سری های جدید مک همان هسته یونیکس هست درسته؟
اگر این طور باشه پس باید خیلی جالب باشه .
مرسی
mehdimansouri
 
پست‌ها : 3
تاریخ عضویت: 06 اوت 2007, 17:12

پستتوسط Ali.Rastegar » 07 اوت 2007, 13:59

اگر این مقاله رو بخونید به جواب خیلی از سولاتتتون میرسید:
http://www.irantux.com/html/index.php?n ... =54&page=1
شما در مک Terminalو X11 و GCC و ... رو دارید و تعداد بسیار زیادی از برنامه‌های یونیکس و لینوکس رو میتونید با compile مجدد روی مک استفاده کنید، یا اینکه از portهای آماده‌اشون برای مک استفاده کنید. یا اینکه با استفاده از MacPorts و Fink که تقریبا مشابه apt در debian هستن برنامه‌ها رو دریافت و نصب کنید.
اگرچه اپل پشتیبانی بسیارخوبی از برنامه‌های یونیکس دارد اما محیط برنامه‌نویسی اصلی مک چیز دیگری است و برای اکثر برنامه‌نویسانی که من میشناسم بسیار جذابتر از محیطهای سایر سیستم‌های عامل است. محیط گرافیکی مک انحصاری و متفاوت با X11 است اما سازگاری و تعامل جالبی بین ایندو برقرار شده است.
برنامه‌های مک در ظاهر فایلهایی با پسوند app هستند اما در واقع appها folder هستند و داخلشان یک یا چند فایل اجرایی، iconها و سایر resourceها قرار دارد.
نماد کاربر
Ali.Rastegar
Site Admin
 
پست‌ها : 2878
تاریخ عضویت: 26 مه 2004, 12:45



بازگشت به متفرقه


کاربران حاضر در این انجمن: بدون کاربران آنلاین و 7 مهمان