انجمن ویکی قلم‌های فارسی
ورود / عضویت

آیورکز؛ پیجز، نامبرز، کینوت — iWork; Pages, Numbers, Keynote

درمورد نرم‌افزارهای کاربردی مکینتاش

پاسخ: iWork

پستتوسط Ahmad » 20 اکتبر 2014, 13:26

دوستان سلام،
چنانکه می‌دانید به همراه ارائه سیستم عامل ۱۰.۱۰ موسوم به یوسیمیتی، اپل بسته نرم‌افزاری iWork خود را نیز بروز نموده است.
در لیست امکانات جدید برنامه مدیریت داده ها Numbers می‌خوانیم که در این اصدار اپل پشتیبانی از زبانهای راست به چپ را بهبود بخشیده است. بر این اساس من برنامه Numbers را دو روز پیش جهت تست کردن خریداری کردم. در بخش ابزارهای Numbers اکنون کلید راست به چپ، به همان سیاق برنامه های Pages و Keynote، گنجانده شده است.

متاسفانه پشتیبانی از زبانهای راست به چپ در این برنامه به هیچ وجه رضایت بخش نیست؛ برای پردازش داده‌ها در زبانهای راست به چپ، ستونهای این برنامه باید از سمت راست شروع شوند؛ یعنی ستون A در سمت راست صفحه باشد (در این اصدار ستون A در سمت چپ قرار دارد)، امکان وارد کردن اعداد عربی، فارسی، اردو باید در برنامه وجود داشته باشد؛ در این اصدار علیرغم انتخاب صفحه کلید فارسی اعداد بطور اتوماتیک‌وار تبدیل به اعداد لاتین می‌شوند.

من هنوز این برنامه را بطور کامل تست نکرده‌ام؛ قصد دارم با وارد کردن برخی داده‌های آزمایشگاهی امکان ایجاد نمودارهای مختلف و وارد کردن پارامترها و نام آنها به فارسی اینکار را انجام دهم و نتیجه را به اطلاع دوستان برسانم.

به هر حال من شدیدا پشیمان شدم بابت خرید این اصدار به قیمت ۲۰ دلار.

Improved bidirectional language support

احمد
نماد کاربر
Ahmad
Site Admin
 
پست‌ها : 1289
تاریخ عضویت: 30 مه 2004, 17:33
محل سکونت: سوئد

پاسخ: iWork

پستتوسط Amir_S » 20 اکتبر 2014, 14:01

مگه آی‌ورک رایگان‌نشد!
از وقتی OSX رو رایگان کردند، گفتند بروز رسانی آی‌ورک برای کسانی که اون رو (حتی نسخه آزمایشی) روی مک‌شون نصب دارند و کسانی که دستگاه جدیدی بخرند، رایگان‌ه!
پ.ن: همینطور برای iOS برای کسانی که از اون تاریخ به بعد دستگاه جدیدی رو فعال کنن هم آی‌ورک رایگان‌ه.
پ.پ.ن: این موضوع دقیقا در خصوص آی‌لایف هم صادق‌ه.
MacBook Pro 990:
13" Unibody, CPU: 2.26GHz, RAM: 5 GB, SSD: 250GB, HDD: 1TB
OSX 10.15.3
•••
iPhone 4S: 32GB
iOS 9.5.3
•••
iPhone 7Plus: 128GB
iOS 14.2
•••
iPad Air 2: 64GB-4G
iOS 14.2
نماد کاربر
Amir_S
Site Admin
 
پست‌ها : 1794
تاریخ عضویت: 16 ژانویه 2010, 22:00
محل سکونت: تهران

پاسخ: iWork

پستتوسط Pooria Azimi » 20 اکتبر 2014, 14:51

احمد جان، شما خودت در این زمینه بسیار واردتری، اما این از مواردیه که فکر کنم درخواست ریفاند به‌حق باشه...

-----

من از طریق دانشگاه اشتراک آفیس ۳۶۵ رو دارم و چند وقت پیش کمی سازگاری فارسی رو در اون بررسی کردم. پاورپوینت به‌کل با فارسی مشکل داره (در نسخهٔ مک، نسخهٔ آیپد، و نسخهٔ آنلاین). اکسل در نسخهٔ مک و نسخهٔ آنلاین با فارسی مشکل حادی نداره، اما در نسخهٔ آیپد فارسی رو جداجدا نشون می‌ده. ورد ولی در هر سه پلتفرم پشتیبانی خیلی خوبی از فارسی انجام می‌ده. هنوز OneNote رو تست نکرده‌ام.

چند تصویر از نسخه‌های مختلف ورد و اکسل ضمیمهٔ این پست کرده‌ام. پشتیبانی قابل‌قبولی که در نسخهٔ آنلاین دیده می‌شه برای من که مایهٔ تعجب و خوشحالی بود. خصوصاً این‌که اگر در نسخهٔ آیپد یا مک از قلمی غیراستاندارد (مثلاً زر) استفاده کنید، قلم خودکار آپلود شده و در نسخهٔ آنلاین هم قابل استفاده خواهد بود. البته در تست محدودی که کردم برای بعضی قلم‌ها (مثل XB Titre) این اتفاق نیافتاد، که نمی‌دونم دلیلش چی می‌تونه باشه (مگر این‌که فایل رو درست save نکرده بودم، یا در هنگام sync شدن مشکلی بوجود اومده بود).

در ضمن، نسخهٔ آنلاین ورد امکان غلطیابی برای فارسی رو هم داره. البته همون‌طور که دیده می‌شه کل سند رو به‌فارسی چک می‌کنه و کلمات انگلیسی رو هم غلط نشون می‌ده. اما باز بهتر از هیچ‌چیه.
پیوست‌ها
Excel on iPad.PNG
Word on iPad 2.PNG
Word on iPad 1.PNG
Word Online.png
Word 2011 on Mac.png
Excel Online.png
Excel 2011 on Mac.png
نماد کاربر
Pooria Azimi
Site Admin
 
پست‌ها : 3332
تاریخ عضویت: 23 اوت 2008, 14:32
محل سکونت: Santa Barbara, CA

پاسخ: iWork

پستتوسط sadeghi » 20 اکتبر 2014, 17:07

جالب اینجاست که امکان برعکس کردن جدول برای زبانهای راست به چپ در راهنمای نرم افزار numbers توضیح داده شده اما در خود برنامه کلید آن وجود ندارد. به نظر می رسد در لحظه اخر این امکان را از برنامه حذف کرده اند و شاید بعدا برگردد:


Reverse table direction
You can change the table direction so that header rows, column order, and other table elements are reversed.

Click anywhere in the table to select it, then do one of the following:

Choose Format > Table > Reverse Table Direction (from the Format menu at the top of your screen).

Click the Table tab at the top of sidebar on the right, then click a Table Direction button at the bottom of the sidebar.

If you don’t see a sidebar, or it doesn’t have a Table tab, click Format button in the toolbar.
sadeghi
 
پست‌ها : 344
تاریخ عضویت: 08 ژانویه 2009, 18:15

پاسخ: iWork

پستتوسط Ahmad » 20 اکتبر 2014, 23:55

جناب صادقی،
ممنون بابت پیدا کردن این توضیح. اتفاقا این متن نشان می‌دهد کہ مہندسین اپل مشکل تغییر جہت جدول را در نظر دارند و چنانکہ شما نیز اشاره کرده‌اید شاید در آخرین لحظہ بنا بہ دلایلی کہ بر ما پوشیده‌است این امکان را حذف نموده‌اند ولی بہ احتمال قریب بہ یقین این مشکل در بروز رسانی‌هائی آینده برطرف خوهد شد.

احمد
نماد کاربر
Ahmad
Site Admin
 
پست‌ها : 1289
تاریخ عضویت: 30 مه 2004, 17:33
محل سکونت: سوئد

پاسخ: iWork

پستتوسط Behnam » 22 اکتبر 2014, 07:01

Ahmad نوشته است:[نمایش]
متاسفانه پشتیبانی از زبانهای راست به چپ در این برنامه به هیچ وجه رضایت بخش نیست؛ برای پردازش داده‌ها در زبانهای راست به چپ، ستونهای این برنامه باید از سمت راست شروع شوند؛ یعنی ستون A در سمت راست صفحه باشد (در این اصدار ستون A در سمت چپ قرار دارد)، امکان وارد کردن اعداد عربی، فارسی، اردو باید در برنامه وجود داشته باشد؛ در این اصدار علیرغم انتخاب صفحه کلید فارسی اعداد بطور اتوماتیک‌وار تبدیل به اعداد لاتین می‌شوند.

من هنوز Numbers و Keynote را امتحان نکرده‌ام ولی امروز با Pages کمی بیشتر بازی کردم و در مورد جدول‌ها و گراف‌ها به نتایج جالبی رسیدم. در جداول ساده در متن راست به چپ ترتیب ستون ها هم راست به چپ است. یعنی ستون A در سمت راست ستون B قرار دارد.
در گراف‌ها هنگام ویرایش داده‌ها «منطق» همه چیز چپ به راست است. یعنی مثلاً در گرافی که در عکس ضمیمه امتحان کردم، ترتیب ماه‌های سال به انگلیسی و از چپ به راست بود و اگر tab را در یک جعبه بزنید به جعبهٔ سمت راست خود می‌جهد. این است که من نام ماه‌ها را بطور عقب‌گرد ویرایش کردم.
چیز دیگری که در Pages پی بردم (و این بویژه در Numbers و Keynote اهمیت دارد) این است که آنجا که به عدد و رقم و محاسبه مربوط می‌شود، یعنی آنجا که Pages از سیستم عامل مدد می‌گیرد، اگر کل سیستم برای زبان فارسی به عنوان زبان اصلی تنظیم نشده باشد اعداد به فارسی نمایش داده نخواهند شد. من در اکانتی که به همین منظور با اولویت زبان فارسی درست کرده‌ام گراف را با اعداد فارسی می‌بینم. ولی وقتی که همان فایل Pages را در اکانت معمولی خودم که انگلیسی اولویت دارد باز می‌کنم، آن اعداد به انگلیسی تبدیل می‌شوند! عکس جداول در اکانت فارسی‌ام را بر روی عکس همان صفحه در اکانت انگلیسی جهت مقایسه ضمیمه می‌کنم.
پیوست‌ها
Table and graph.jpg
نماد کاربر
Behnam
 
پست‌ها : 3534
تاریخ عضویت: 27 مه 2004, 04:44
محل سکونت: کانادا

پاسخ: iWork

پستتوسط alireza3335 » 22 اکتبر 2014, 13:28

بهنام جان ربطی به زبان ندارد. در Pages این گزینه اضافه شده. البته من روی هر دو زبان امتحان کردم و وجود داشت. احتمالاً در Numbers نیز اضافه گردد.
الآن که خیلی خوب می‌شود از امکانات iWork استفاده کرد به فکر این افتادم که ارائه‌هام را همواره با Keynote درست کنم ولی هر چه قدر گشتم کابل تاندربولت به VGA ارزان قیمت پیدا نکردم :( همه در پایتخت حدود ۲۰۰ هزار تومان قیمت می‌دادند.
پیوست‌ها
Screen Shot ۱۳۹۳-۰۷-۳۰ at ۱۲.۲۲.۴۶ بعدازظهر.png
علیرضا
نماد کاربر
alireza3335
 
پست‌ها : 677
تاریخ عضویت: 02 ژوئیه 2011, 16:15
محل سکونت: تهران

پاسخ: iWork

پستتوسط Behnam » 22 اکتبر 2014, 14:43

علیرضا جان عددها در Pages انگلیسی هستند. منظورم اعداد اتوماتیک هستند که کم و زیاد می‌شوند و «compute» می‌شوند. در Table خیلی منظورم روشن نیست. در چارت و ستون شماره‌های محور Y هر کاری کردم نتوانستم روی اکانت انگلیسی شمارهٔ فارسی داشته باشم. اگر یک نمونهٔ Chart با این قابلیت دیدی مرا هم خبر کن که خیلی کنجکاوم. این چارت‌هاست که نمی‌توانم RTL کنم و در نتیجه به فارسی compute نمی‌کنند مگر اینکه خود کامپیوتر در سطح سیستم به فارسی compute کند!
---------
پ.ن.
یک نکتهٔ دیگر. شماره‌بندی در Pages برای صفحات و پاورقی‌ها به اعداد عربی است. اما به محور Y در چارتی که فرستادم دقت کن. چون زبان اصلی سیستم در اکانت فارسی است، عدد ٥ نمی‌نویسد. عدد ۵ می‌نویسد. ضمناً این شماره‌های خود چارت است. من تایپ نکرده‌ام. فقط نوع فانت را به زر تغییر داده‌ام.
نماد کاربر
Behnam
 
پست‌ها : 3534
تاریخ عضویت: 27 مه 2004, 04:44
محل سکونت: کانادا

پاسخ: iWork

پستتوسط SKH » 16 مارس 2015, 13:50

سلام به همگی و ممنون از راهنمایی های خوبتان
واقعا فارسی کردن اعداد شماره صفحه خیلی عذاب اور شده بود

من الان pages 5 نصب کردم و می خواستم ببینم چطوری می تونم شماره صفحات را به تفکیک صفحات زوج و فرد در دو سمت چپ و یا راست پایین کتاب درج کنم

سپاس بیکران


:)
نماد کاربر
SKH
 
پست‌ها : 3
تاریخ عضویت: 16 مارس 2015, 13:40

پاسخ: iWork

پستتوسط iSam » 02 اوت 2015, 02:25

دوستان خوبم یک سوأل داشتم.
من در مک کلی فایل Pages و Numbers و Keynote دارم که روی آیکلادم هم هستند. وقتی به کامپیوتر دسترسی ندارم و کامپیوتر همراهم نیست متأسفانه به آیکلاد دسترسی ندارم (موبایل من بلک بری و تبلتم کیندل فایر اچ دی آمازون می باشد). همانطور که می دانید آیکلاد روی تبلت و موبایل من کار نمی کند و من نیاز دارم که با بعضی از فایلهای Numbers و Pages کار کنم. بهترین راهنماییتون یرای این کار (بدون خرید آیپد یا آیفون یا ...) چه می باشد؟ چطور می توانم این مشکل را حل کنم؟
پیشاپیش ممنون از همگی.
 Mac Studio
 iPhone 12 Pro Max
 Apple Watch
 iPad Air
 Apple TV
 AirTag
 Think Different
نماد کاربر
iSam
 
پست‌ها : 1998
تاریخ عضویت: 09 ژوئن 2006, 00:51
محل سکونت: Austria

پاسخ: iWork

پستتوسط Ilia » 02 اوت 2015, 06:55

سامان جان، لابد راه حل باقیمانده کانورت کردن این فایل‌ها به چیزیست که روی دستگاه‌های موجودت باز بشود. پیجز فایل‌هایش را به فرمت ورد میتواند سیو کند و نامبرز به اکسل.
نماد کاربر
Ilia
Site Admin
 
پست‌ها : 6175
تاریخ عضویت: 25 سپتامبر 2006, 01:01
محل سکونت: کانادا

پاسخ: iWork

پستتوسط iSam » 03 اوت 2015, 03:30

نه دردسر هست ایلیا جان. اول اینکه کلا از آفیس مایکروسافت خوشم نمی آید، دوم اینکه من باید کانورت کنم و در سفر ادیدت کنم و بعد دوباره کانورت کنم (اگر بشه) و روی مک باز کنم و دوباره روی آیکلاد آپلود بشه و ... کلا کثیف کاریه. واقعا نمیدونم چرا اپل مثل سافاری، آی ورک را هم عمومی نمی کند، به خدا مشترکش بالا می رود. من یوزر اپل که نباید فقط به این دلیل بروم و یک آیپد بخرم (که قبلا داشتم) و کیندل عزیزم را دور اندازم!؟
 Mac Studio
 iPhone 12 Pro Max
 Apple Watch
 iPad Air
 Apple TV
 AirTag
 Think Different
نماد کاربر
iSam
 
پست‌ها : 1998
تاریخ عضویت: 09 ژوئن 2006, 00:51
محل سکونت: Austria

پاسخ: iWork

پستتوسط Amir_S » 03 اوت 2015, 08:55

سفاری رو هم دیگه فقط روی مک توسعه میدن! الان فقط آیتونز روی ویندوز و بزودی موزیک روی اندروید خواهد بود و بقیه انحصاریِ پلتفرم اپل هستند. البته نسخه تحت وب بسته آی‌ورک روی iCloud.com هست، ولی نمیدونم که روی دستگاه های موبایل چطور باز میشه و در ضمن فعلا از «از راست به چپ» پشتیبانی نمی‌کنه!
MacBook Pro 990:
13" Unibody, CPU: 2.26GHz, RAM: 5 GB, SSD: 250GB, HDD: 1TB
OSX 10.15.3
•••
iPhone 4S: 32GB
iOS 9.5.3
•••
iPhone 7Plus: 128GB
iOS 14.2
•••
iPad Air 2: 64GB-4G
iOS 14.2
نماد کاربر
Amir_S
Site Admin
 
پست‌ها : 1794
تاریخ عضویت: 16 ژانویه 2010, 22:00
محل سکونت: تهران

پاسخ: مشکل با نگارش فارسی در مایکروسافت ورد — MS Word

پستتوسط 123ali » 19 ژانویه 2016, 20:06

سلام ، من تو مک با برنامه pagesیه فایل)با فرمت pages) درست کردم ، حالا من این پیج رو که تو مک درست کردم رو از طریق ایتیونز(هنگامی که ایفونم وصله ) تو برناکه pages ایفون کپی میکنم ، ولی وقتی وارد برنامه pages تو ایفون میشم ، فایلی که کپی کردم نیست!
چه طور میتونم فایلمو تو pages کپی کنم؟
123ali
 
پست‌ها : 497
تاریخ عضویت: 01 مه 2015, 17:02

پاسخ: آیورکز؛ پیجز، نامبرز، کینوت — iWork; Pages, Numbers, K

پستتوسط Ilia » 20 ژانویه 2016, 02:58

اگر در مک، آیکلاد فعال و پیجز میزان شده باشد که از آیکلاد استفاده کند، در فولدر آیکلاد، یک پوشه برای پیجز خواهد بود.
  iCloudFolder_Mac.png
  iCloudFolder_Mac.png (61.44 KiB) - بازدید 16145 بار

داکیومنت پیجز را کپی کن به داخل این فولدر.

بعد برو به آیفون یا آیپدت و برنامهٔ iCloud Drive اپل را در آن باز کن. اگر در آن دستگاه آیکلاد فعال و برای پیجز هم میزان شده باشد، فایلت در داخل آن پوشه خواهد بود که با انتخاب آن پیجز بازش خواهد کرد.
iCloud_iPhone.jpg


البته منتقل شدن آنها بستگی به اندازهٔ فایل و سرعت دسترسی به اینترنت خواهد داشت.
نماد کاربر
Ilia
Site Admin
 
پست‌ها : 6175
تاریخ عضویت: 25 سپتامبر 2006, 01:01
محل سکونت: کانادا

قبلیبعدی


بازگشت به برنامه‌های مک


کاربران حاضر در این انجمن: بدون کاربران آنلاین و 23 مهمان