انجمن ویکی قلم‌های فارسی
ورود / عضویت

کتاب و مجله‌خوانی در عصر نوین: دیجیتال یا سنّتی؟

بخش موضوعات متفرقه

کتاب و مجله‌خوانی در عصر نوین: دیجیتال یا سنّتی؟

پستتوسط AliGhz » 14 فوریه 2015, 18:44

(در تاپیک دیگری با عنوان «کتاب‌ها و نشريات الکترونیک (ديجيتال)» بیشتر به نوآوری‌ها در عرصۀ کتاب‌ها و مجلات دیجیتال می‌پردازیم. امیدوارم این تاپیک محلی باشد برای «مقایسۀ» این فرمت با قالب کنونی که چاپی-کاغذی است.)

***

زمانی که من آیپد ۲ را در همان اوایل معرفی‌اش خریدم، یک هدف اصلی‌ام از این خرید، تجربۀ کتاب و مجله‌خوانی روی این دستگاه بود. از کتاب‌های الکترونیک خوشم نمی‌آمد تا زمانی که جملۀ کوتاهی از «پائولو کوئلیو» (نویسندۀ برزیلی) خواندم ــ یادم نیست در کدام‌یک از شبکه‌های اجتماعیِ وب بود، توئیتر احتمالا ــ که از خواندن روی کیندل (کتابخوانِ آمازون) تعریف کرده بود. از آن موقع، دلم می‌خواست کتابخوانی روی این وسیله را امتحان و تجربه کنم. اما کیندل را نشد و (فعلا نشده) که مستقیم دستم بگیرم و تجربه‌اش کنم.

اما نخستین واکنشم به خواندن روی اپ iBooks در آیپد، دلزدگی بود. مخصوصا که نمایشگر آیپد ۲ رتینا نبود. همۀ کتاب‌های الکترونیک شکلِ هم بودند و این تنوعی که کتاب‌های چاپی از لحاظ قطع و نوع جلد و جنس کاغذ و گوناگونی فونت‌ها و... دارند، در کتاب‌های الکترونیک نبود. کمی بعدتر، آیفون ۴ خریدم و نمایشگر رتینای آن و اینکه تقریبا همه جا (مخصوصا مترو و تاکسی) همراهم بود، باعث شد به کتاب‌های الکترونیک روی آن بیشتر دل بدهم. کتاب کاغذی، جا می‌خواهد و همه جا بردنش راحت نیست، برای کسانی که در ایران هستند خرید کتاب‌های کاغذیِ چاپ‌شده در خارج دشوار و گران است، و کتاب‌های چاپی فارسی هم آن موقع در سال‌های عسرت به سر می‌بردند. این بود که بیشترِ کتابخوانی من روی آیفون انجام می‌گرفت.

مخصوصا، کتاب حجیم 1Q84 (رمان هاروکی موراکامی، نویسندۀ ژاپنی) را روی آیفون تمام کردم و نیز کتاب زندگینامۀ استیو جابز به قلم والتز آیزاکسن را. کتاب‌های بیشتری هم از آیبوکز خریدم که خیلی‌هایشان نیمه‌خوانده رها شده‌اند.

یک ایراد بزرگ آیبوکز این است که تنظیم اندازۀ فونت برای یک کتاب، آن را برای بقیۀ کتاب‌ها به هم می‌ریزد. یعنی مثلا فونت کتابی که می خواهید بخوانید ریز است، آن را دو سایز بزرگ می‌کنید؛ ناگاه فونت کتابی دیگر قدِ غول می‌شود! فاصله خطوط هم دست شما نیست و در برخی کتاب‌ها به‌اندازه و در برخی دیگر زیادی نزدیک است؛ طوری که قرار دادن صفحه کتاب در برابر چشم، چشم را می‌آزارد. ایراد دیگر این کتاب‌ها، عکس‌ها یا جدول و نمودارهایی است که در آنها گنجانده شده، و عموما با کیفیتِ پایین است و شما خطوط را به‌اصطلاح «رِنجه» یا شظرنجی می‌بینید. یعنی پولِ به‌نسبت زیادی بابت یک کتاب می‌دهید در حالی که متنی زمخت و عکس‌هایی بد تحویل می‌گیرید.

در خصوص مجلات هم، اپ‌های مختلف را امتحان کردم. از اپ‌های اختصاصیِ مجلاتِ مختلف (مثل نشنال جئوگرافیک، نیویورکر، پایپولار ساینس، اکونومیست، تایم، نیوزویک، پاپیولار فتوگرافی، وایرد، امریکن فتو و...) گرفته تا اپ Zinio که بسیاری از مجلات را در قالب شبهِ PDF عرضه می‌کند. خیلی سعی کردم از مجلات الکترونیک خوشم بیاید و از خواندنشان روی آیپد یا آیفون ذوق کنم، ولی آخرش به این نتیجه رسیدم که مجلۀ کاغذی برای من یک چیز دیگر است. مجلۀ الکترونیک نهایتا می‌تواند یک مکمّلِ خوب در کنار نسخۀ کاغذی باشد. (مثل شماره‌ای از نشنال جئوگرافیک که می‌شد عکس شیرسانان را دید و صدایشان را نیز شنید.)

از کتاب‌های PDF هم نگویم که خواندنشان روی کامپوتر عذاب الیم، روی آیفون ناممکن، و روی آیپد کاملا کسالت‌بار است. کتاب و مجلات کاغذی افزون بر محتوا، فرمی دارند که آنها را متنوع و از هم متمایز می‌کند، می‌توان بافت کاغذ را لمس کرد، مجله را لوله کرد، جمله‌ای کنار پاراگرافی نوشت، بخشی را هایلایت کرد، همین طوری ورق زد و به صفحه‌ای اتفاقی رسید، و مخصوصا نوشته‌ها و هایلایت‌های روی کتاب را خیلی راحت‌تر بعدا می‌توان مرور کرد.

من سعی می‌کنم آدم مدرنی باشم. منافع مدرنیته را هم انکار نمی‌کنم. اگر روزی هم کتابی بنویسم، آن را روی همۀ پلتفرم‌های موجود منتشر می‌کنم. ولی الان در سال ۱۳۹۳ خورشیدی/۲۰۱۵ میلای و در سن ۳۷ سالگی، پس از سه سال سر و کله زدن با بخشی از دنیای کتاب‌ها و مجلات الکترونیک، به این نتیجه رسیده‌ام که می‌خواهم بیشترِ کتابخوانی و مجله‌خوانی‌ام روی فرمت چاپیِ کاغذی باشد. اوایل امسال بود که می‌خواستم کتاب 7 Habits of Highly Effective People را بخرم. قبلا هم جست‌وجو کرده بودم و این کتاب روی فروشگاه آیبوکز موجود نبود. در نهایت، تصمیم گرفتم نسخۀ چاپی کتاب را سفارش بدهم که از دوستی که در کانادا بود خواهش کردم این کتاب را به همراه کتابی دیگر برایم بخرد.

چند ماه بعد، پس از سال‌ها به یکی از فروشگاه‌های شهر کتاب رفتم که قبلا زیاد به آنجا سر می‌زدم. تصمیم داشتم برای تولد دوستی، کتاب بخرم. کتاب «پنج اقلیم حضور: بحثی دربارۀ شاعرانگی ایرانیان» را آنجا در بخش کتاب‌های تازه‌انتشاریافته دیدم و نام کتاب و طرح جلدش و نام نویسنده‌اش «داریوش شایگان» تردیدی برای خرید آن برایم باقی نگذاشت. کتاب، گالینگورِ کاوردار بود و روی کاغذ مرغوب و با چاپی بسیار خوب عرضه شده بود. ورق زدن این کتاب و دست کشیدن بر صفحاتش و لذت بردن از خواندن آن ــ که مدام نوتیفیکشن‌های مزاحم هم آن بالا نمی‌آمدند! ــ باعث شد دوباره دریابم خواندن کتابِ چاپی کاغذی چه لذتی دارد که کتابخوانیِ الکترونیک ندارد. از آن روز، کتاب‌های چاپی بیشتری خریده‌ام. تنها مشکل کتاب کاغذی جایی است که باید به آن اختصاص داد... (اتاق کار رویایی من، فضایی است بزرگ که یک ضلع آن پنجره‌های قدی رو به آفتاب دارد و سه طرف دیگرش تماما کتابخانه است. دو میز در میانه‌های اتاق قرار دارد: یکی عاری از هر گونۀ جلوۀ دیجیتال، با قلم و کاغذ و کتاب، و دیگری که یک آیمک روی آن است. یک میز و مبل‌های راحتیِ همراه آن هم در میانه‌های دیگر اتاق است برای راحت آرمیدن و از کتاب خواندن لذت بردن.)
 Think Different.
نماد کاربر
AliGhz
Site Admin
 
پست‌ها : 2143
تاریخ عضویت: 14 نوامبر 2009, 16:55
محل سکونت: تهران

پاسخ: کتاب و مجله‌خوانی در عصر نوین: دیجیتال یا سنّتی؟

پستتوسط AliGhz » 14 فوریه 2015, 18:48

با خواندن این مقاله در نیوساینتیست (البته در نسخۀ دیجیتالش روی اپ اختصاصی این مجله!):
Goodbye, paper: What we miss when we read on screen
با کتاب جالبی آشنا شدم به نام:
Screen Shot 2015-02-14 at 6.42.52 PM.png
Screen Shot 2015-02-14 at 6.42.52 PM.png (94.79 KiB) - بازدید 22406 بار

Words Onscreen: The Fate of Reading in a Digital World
که آن را هم به دلیل محدودیت‌های موجود، نسخۀ الکترونیکش را خریدم و چند فصلی از آن را مطالعه کرده‌ام. کتابی است بسیار جالب و خواندنی و مربوط به این مبحث.

لینک کتاب در آمازون:
http://www.amazon.com/Words-Onscreen-Re ... 0199315760

دربارۀ کتاب:
http://www.newrepublic.com/article/1207 ... ital-world

مقاله‌ای خواندنی از خانم نویسندۀ کتاب که مقایسۀ جالبی است در این زمینه که چه‌ وقت‌هایی بهتر است کتاب چاپی بخوانیم و چه وقت‌هایی کتاب الکترونیک:
http://www.newrepublic.com/article/1207 ... ital-world
 Think Different.
نماد کاربر
AliGhz
Site Admin
 
پست‌ها : 2143
تاریخ عضویت: 14 نوامبر 2009, 16:55
محل سکونت: تهران

پاسخ: کتاب و مجله‌خوانی در عصر نوین: دیجیتال یا سنّتی؟

پستتوسط AliGhz » 14 فوریه 2015, 18:50

اظهارنظری جالب از «کامران فانی»:

[نمایش]
کاغذی که با آن کتاب درست می‎شود، از چوب به دست می‎آید یعنی از درخت که موجودی است جاندار مثل ما و به همین دلیل ما با آن ارتباطی خاص برقرار می‎کنیم. کاغذ از جنس خود ماست ، در صورتی که کامپیوتر، همان طور که می‎دانیم از سیلیکون ساخته می‎شود، یعنی از شن و ماسه، جاندار نیست و از جنس ما هم نیست. کتاب کاغذی هیچ‌وقت از بین نمی‌رود. کتاب از جنس کاغذ، از جنس درخت است، چه وقتی پاپیروس بود، چه وقتی که روی پوست می‌نوشتند، کتاب و انسان از یک جنس‏اند. حس ما هنگام مطالعه همان حسی است که سرانگشتانمان به حروف سربی روی کاغذ می‌رساند. اما جنس کتاب الکترونیکی از جنس سیلیکن است از شن و ماسه، زنده نیست.


منبع:
http://bukharamag.com/1393.10.7232.html/2
 Think Different.
نماد کاربر
AliGhz
Site Admin
 
پست‌ها : 2143
تاریخ عضویت: 14 نوامبر 2009, 16:55
محل سکونت: تهران

پاسخ: کتاب و مجله‌خوانی در عصر نوین: دیجیتال یا سنّتی؟

پستتوسط AliGhz » 14 فوریه 2015, 18:56

یک نکته را هم در این میانه بگویم: وابستگی زیاد به اینترنت، بسیار بد است. اینترنت به نظر من، «توهم دانایی» می‌آفریند اما منبع دانایی نیست. منبع دانایی، کتاب‌ها هستند و تعامل با کتاب‌ها در فرم کاغذی‌شان، بسیار اثرگذارتر و زنده‌تر از ارتباط با نوشته‌هایی روی صفحات نمایشگر است.

اینترنتْ عالمِ کثرت و از این لینک به آن لینک رفتن و پراکندگیِ فکری است. اما کتاب، کتابِ خوب، ذهن را مثل لیزر متمرکز می‌کند.

در ابتدای صبح هم اگر آدم بخش‌هایی از یک کتاب روح‌افزای خوش‌چاپ (مثلا شعرهای خوب) بخواند، وجدی می‌یابد که اصلا با خواندن همان کلمات روی مثلا آیپد، نخواهد یافت.

من خودم خیلی کتابدوست هستم و سعی می‌کردم تا حد ممکن کتاب‌هایم را نو نگه دارم و مثلا کمتر چیزی روی آنها بنویسم. با خواندن کتاب Words Onscreen بود که دریافتم این سنتی رسیده از قرن بیستم است که آموزگاران و کتابدارها و… این تصور و باور را ایجاد کرده بودند که اینگونه تعامل با کتاب‌ها، آنها را از شأنی که دارند می‌اندازد و به‌اصطلاح آنها را spoil می‌کند. کتاب خواندن، مخصوصا کتاب‌های در حیطۀ اندیشه و تفکر، بهتر است با طمأنینه و تفکر و تعامل و یادداشت‌برداری و… باشد. در واقع، این همه که در مدارس و دانشگاه بوده‌ایم، «کتاب خواندن» را به ما یاد نداده‌اند!
 Think Different.
نماد کاربر
AliGhz
Site Admin
 
پست‌ها : 2143
تاریخ عضویت: 14 نوامبر 2009, 16:55
محل سکونت: تهران

پاسخ: کتاب و مجله‌خوانی در عصر نوین: دیجیتال یا سنّتی؟

پستتوسط AliGhz » 14 فوریه 2015, 19:12

استیو جابز حق داشت که ابتدا نمی‌خواست کتابخوان را روی آیپد عرضه کند (البته خوب است که روی آیپد می‌توان کتاب خواند). آیپد در بهترین حالت، برای ایمیل‌بازی و وب‌گردی خوب است. یک ابزار مثل قاشق و چنگال. هیچ شأن بالاتری ندارد.

یک مقاله در نیویورک تایمز خوانده بودم که جابز و آدم‌های مهم دیگر در درۀ سیلیکون، تا یک سن خاصی نمی‌گذارند بچه‌هایشان به تبلت و موبایل دست بزنند، و کتابخانه‌های پر از کتاب‌های چاپی در خانه‌شان دارند و بچه‌هایشان را تشویق می‌کنند که آن کتاب‌ها را بخوانند. لینک این مقاله را پیدا کردم، می‌گذارم. باید مراقب بود کاسبکاریِ این جماعت و تلاششان برای روسفید بیرون آمدن در برابر وال استریت، باعث نشود بیش از اینکه تا الان از ما سواری گرفته‌اند، سواری بگیرند.*

از جف بزوس هم (هرچند مشتری‌مداری‌اش را می‌پسندم و می‌ستایم) اما می‌ترسم. این مردک کاسبکار قصد کرده ریشۀ کتاب‌های چاپی را بزند و اصلا ورودش به دنیای تجارت الکترونیک با فروختن کتاب‌ها، فقط به این دلیل بوده که «کتاب‌ها ارسالشان آسان و کم‌خرج است.» او دنبال گرفتنِ اطلاعات مشتریان بوده و در پروژۀ کیندل، به آدم‌هایش گفته کاری کنند که مردم دیگر نخواهند سراغ کتاب‌های چاپی بروند. (جملات نقل به مضمون از این مقالۀ نیویورکر: http://www.newyorker.com/magazine/2014/ ... heap-words، از جمله: According to Stone’s book, Bezos told the executive running the project, “Proceed as if your goal is to put everyone selling physical books out of a job.”)

* مطمئن نیستم همین مقاله بود. ولی این هم دربارۀ مدرسه‌ای است که آدم‌های دنیای تکنولوژی بچه‌هایشان را به آنجا می فرستند و اصلا های-تک نیست:
http://www.nytimes.com/2011/10/23/techn ... d=all&_r=0

این مقاله‌ها را هم پیدا کردم:
STEVE JOBS BANNED HIS CHILDREN FROM USING AN IPAD
http://www.breitbart.com/california/201 ... g-an-ipad/

No Ipads: For Steve Jobs’ Kids or Mine
http://anamericanhomestead.com/no-ipads ... s-or-mine/

Why some high-tech parents want low-tech kids
http://www.cbsnews.com/news/high-tech-p ... teve-jobs/

آها بالاخره پیدا شد :) مقالۀ نیویورک تایمز:
Steve Jobs Was a Low-Tech Parent
http://www.nytimes.com/2014/09/11/fashi ... .html?_r=0
برای نمونه:
[نمایش]
Yet these tech C.E.O.’s seem to know something that the rest of us don’t. […] Evan Williams, a founder of Blogger, Twitter and Medium, and his wife, Sara Williams, said that in lieu of iPads, their two young boys have hundreds of books (yes, physical ones) that they can pick up and read anytime.
 Think Different.
نماد کاربر
AliGhz
Site Admin
 
پست‌ها : 2143
تاریخ عضویت: 14 نوامبر 2009, 16:55
محل سکونت: تهران

پاسخ: کتاب و مجله‌خوانی در عصر نوین: دیجیتال یا سنّتی؟

پستتوسط AliGhz » 14 فوریه 2015, 19:19

یک اشکال دیگر کتاب‌های الکترونیک فعلی این است که خریدار کتاب، در واقع دارندۀ آن نیست. یعنی اگر برفرض فرداروزی اپل تعطیل شود، یا منِ نوعی بخواهم به کیندل مهاجرت کنم، باید با ده‌ها دلار کتابی که روی آیپد دارم خداحافظی کنم. همینطور است کتاب‌های فارسی که روی اپ فیدیبو خریداری می‌شوند. مثل دنیای صدا که با رفتن کاست، کلی ترانه‌های روی کاست و کلی کاست‌های قدیمی که برای خریدشان پول داده شده بود، بی‌مصرف شده‌اند.

اما کتاب کاغذی، تا زمانی که آدم به آن دسترسی دارد، فارغ از اینکه ناشرش تعطیل شده یا نه و…، قابل خواندن است و صاحب و خریدار آن، مالک تام و تمام آن است. حتی می‌تواند آن را بفروشد یا هدیه بدهد.

یا مثلا برای کتاب چاپی است که می‌شود مراسم رونمایی و امضای کتاب راه انداخت. دانلود یک کتاب الکترونیک، پس از آن هیجان‌های اولیه، ذوقی ندارد.
 Think Different.
نماد کاربر
AliGhz
Site Admin
 
پست‌ها : 2143
تاریخ عضویت: 14 نوامبر 2009, 16:55
محل سکونت: تهران

پاسخ: کتاب و مجله‌خوانی در عصر نوین: دیجیتال یا سنّتی؟

پستتوسط AliGhz » 14 فوریه 2015, 19:41

این هم کتابی است که اخیرا به فارسی منتشر شده:
Screen Shot 2015-02-14 at 6.43.02 PM.png
Screen Shot 2015-02-14 at 6.43.02 PM.png (62.34 KiB) - بازدید 22406 بار

از کتاب رهایی نداریم
http://www.digikala.com/Product/DKP-54160

[نمایش]
کتاب نخواهد مرد
در سال‌های اخیر و همراه با گسترش کتاب‌های الکترونیک، این پرسش مطرح شده که آیا روزی خواهد رسید که دروه کتاب‌های کاغذی یا حتی روزنامه‌ها و مجلات به سر‌ آید و نسخه‌های الکترونیک جای آنها را بگیرد؟ پرسشی که بعدی وسیع دارد و از سویه‌های مختلف قابل تبیین است. به‌تازگی کتابی با عنوان «از کتاب رهایی نداریم»، که شامل سلسله گفت‌وگوهای امبرتو اکو و ژان کلود‌کریر به سعی ژان فیلیپ‌دوتوناک است با ترجمه مهستی بحرینی منتشر شده که مساله محوری آن به چالش کشیده‌شدن کتاب در عصر رواج نسخه‌های الکترونیکی است. ژان فیلیپ‌دوتوناک که این کتاب به سعی او منتشر شده، در پیشگفتار کتاب درباره ویژگی‌های بحث‌هایی که در آن مطرح شده نوشته: «هدف ژان کلود‌کریر و اومبرتو اکو از تبادل آراء، حکم‌کردن درباره ماهیت تغییرات یا اختلالاتی نیست که ممکن است از پذیرش کتاب الکترونیکی، چه در مقیاسی گسترده چه محدود، ناشی شود. تجربه این دو‌ دوستدار و گردآورنده کتاب‌های نایاب و کهن، که مصرانه نسخه‌های چاپی پیش از سال ١٥٠٠ را جست‌وجو و دنبال می‌کنند، آنها را به این نتیجه رسانده است که کتاب را، همچون چرخ، در نظام آفریدگان تخیل بشر، تکاملی به شمار آورند که فرارفتن از آن ممکن نیست... از این ملاحظات درباره کتاب و به‌خصوص درباره کتاب‌هایی که به‌رغم اشتیاقی که برای نابود‌کردنشان وجود داشته به دستمان رسیده است، دو‌ اندیشه حاصل می‌شود که گفت‌وگوی درهم‌وبرهمی که در پاریس، در خانه ژان کلودکریر و در مونته‌چرینیونه، منزل اومبرتو اکو، انجام گرفته است بر محور آن دور می‌زند.»

http://www.sharghdaily.ir/Modules/News/ ... s_Id=50413
 Think Different.
نماد کاربر
AliGhz
Site Admin
 
پست‌ها : 2143
تاریخ عضویت: 14 نوامبر 2009, 16:55
محل سکونت: تهران

پاسخ: کتاب و مجله‌خوانی در عصر نوین: دیجیتال یا سنّتی؟

پستتوسط AliGhz » 15 فوریه 2015, 12:26

7.jpg.CROP.original-original.jpg

آقای Reinier Gerritsen که در آمستردام زندگی می‌کند، از کتابخوان‌های مترو نیویورک عکس گرفته و آن هم فقط کتاب‌ها و مجله‌های چاپی. No e-readers were allowed. خود ایشان هم فقط کتاب‌های چاپی می‌خواند. او عکس‌هایش را در یک گالری به نمایش گذاشته و کتابی هم از آنها منتشر کرده است: The Last Book.
Screen Shot 2015-02-15 at 11.13.55 AM.png
Screen Shot 2015-02-15 at 11.13.55 AM.png (113.13 KiB) - بازدید 22349 بار

[نمایش]
Author and technologist Nicholas Negroponte has declared that printed books are in danger of disappearing; according to his predictions, the last printed book will appear sometime in the spring of 2016. This copy might well make its appearance tucked away in a backpack and taken aboard a subway to read. This is the premise of The Last Book, the latest body of work by Amsterdam-based photographer Reinier Gerritsen. Gerritsen has taken up the current plethora of books and their readers on New York City's subways as the proverbial canary-in-the-coal-mine, an indicator of the still robust nature of public readership, in the face of its ostensible decline. The work began for Gerritsen as a series of modest observations, and has turned into a series of unexpected, documentary portraits, set against a visual landscape of bestsellers, classics, romance novels, detective thrillers, Bibles, biographies and other printed books. Gerritsen depicts groups of individuals engrossed in the worlds they hold in their hands. From the subtle interactions of passengers and facial expressions to the sociological clues of book titles, a complexly layered narrative is informed by the choices of readers and the mélange of New York City's subway riders as they are transported both literally and figuratively, by the books in their hands. The Last Book also includes an illustrated index and bibliography charting the titles and authors that populate our minds during our daily commutes.

http://www.amazon.com/Reinier-Gerritsen ... 1597112704

مطلب کوتاه نیویورک تایمز در این باره:
http://www.nytimes.com/2015/02/01/books ... .html?_r=0

تماشای برخی از عکس‌های گرفته‌شده توسط ایشان:
http://www.reiniergerritsen.nl/preview/LASTBOOK/
http://www.saulgallery.com/artists/rein ... -last-book
http://www.slate.com/blogs/behold/2015/ ... _last.html
http://aperture.org/shop/reinier-gerrit ... book-books

سایت آقای Reinier Gerritsen:
http://www.reiniergerritsen.nl

---

آقای Reinier Gerritsen بهار امسال هم به نیویورک رفت و این بار از کتابخوان‌های الکترونیک و آیپدها و آیفون‌ها و سایر گوشی و تبلت‌هایی که رویشان کتاب خوانده می‌شد، عکس گرفت: “I found it quite boring. If you shoot people with a book, it’s so much more interesting,”
http://www.reiniergerritsen.nl/preview/EBOOKS/

او این عکس‌ها را در یک ایبوک منتشر کرده است:
The Last Book Revisited
https://itunes.apple.com/us/app/the-las ... 11579?mt=8
Screen Shot 2015-02-15 at 11.36.07 AM.png
Screen Shot 2015-02-15 at 11.36.07 AM.png (69.6 KiB) - بازدید 22347 بار

125agerr110302-0065cc.jpg
 Think Different.
نماد کاربر
AliGhz
Site Admin
 
پست‌ها : 2143
تاریخ عضویت: 14 نوامبر 2009, 16:55
محل سکونت: تهران

پاسخ: کتاب و مجله‌خوانی در عصر نوین: دیجیتال یا سنّتی؟

پستتوسط AliGhz » 31 مارس 2015, 00:35

"Most homes valued at over $250,000 have a library. That should tell us something." -- Jim Rohn

Leaders are readers. - Jim Rohn

"Miss a meal if you have to, but don't miss a book." -- Jim Rohn

Screen Shot 2015-03-31 at 12.33.40 AM.png


“Success is nothing more than a few simple disciplines, practiced every day.”
― Jim Rohn (یکی از discipline های سادۀ روزانه می‌تواند حتی فقط نیم ساعت کتاب خواندن باشد. کتابِ خوب خواندن؛ و کتابِ خوب را خوب خواندن.)
 Think Different.
نماد کاربر
AliGhz
Site Admin
 
پست‌ها : 2143
تاریخ عضویت: 14 نوامبر 2009, 16:55
محل سکونت: تهران

پاسخ: کتاب و مجله‌خوانی در عصر نوین: دیجیتال یا سنّتی؟

پستتوسط AliGhz » 31 مارس 2015, 00:37

Benefits of Reading: Getting Smart, Thin, Healthy, Happy

A love of reading can protect your brain from Alzheimer’s disease, slash stress levels, encourage positive thinking, and fortify friendships. Here's how your brain and body benefit when you crack open a book.

http://www.rd.com/slideshows/benefits-o ... ?trkid=soc
 Think Different.
نماد کاربر
AliGhz
Site Admin
 
پست‌ها : 2143
تاریخ عضویت: 14 نوامبر 2009, 16:55
محل سکونت: تهران

پاسخ: کتاب و مجله‌خوانی در عصر نوین: دیجیتال یا سنّتی؟

پستتوسط Ilia » 31 مارس 2015, 17:27

بیربط به این موضوع نیست.
این سایت کتاب فارسی را و این مصاحبه را اگر توانستید ببینید:
www.KetabFarsi.com
و
http://ir.voanews.com/media/all/civil-s ... tml?z=4086
نماد کاربر
Ilia
Site Admin
 
پست‌ها : 6174
تاریخ عضویت: 25 سپتامبر 2006, 01:01
محل سکونت: کانادا

پاسخ: کتاب و مجله‌خوانی در عصر نوین: دیجیتال یا سنّتی؟

پستتوسط AliGhz » 06 آوریل 2015, 19:15

در مقاله‌ای که برای شمارۀ نوروزی مجلۀ خلاقیت نوشته بودم (و فایل پی‌دی‌اف دستنوشتۀ خودم را پیوستِ این پست کرده‌ام)، جایی اشاره کرده بودم به اینکه «وقتِ خودتان را با اینترنت (که منبع دانایی نیست و فقط توهّمِ دانایی می‌آفریند) ... تلف نکنید.» برای همین جالب بود که امروز توسط یکی از خوانندگان این مقاله، از نتیجۀ تحقیقی آگاه شدم که با این عنوان در خبرها بازتاب یافته است:

Google 'makes people think they are smarter than they are'
http://www.telegraph.co.uk/news/science ... y-are.html

پی‌نوشت:
آیرونی: برای یافتن نسخۀ انگلیسی خبر مورد نظر، تقریباً خودانگیخته یک تب در سفاری باز کردم و درگوگل جست‌وجو کردم. البته، چون خود صفحۀ اصلی گوگل پاسخگو نبود، دست به دامانِ بخش News شدم :) از این که بگذریم، کتاب‌های فیزیکی و دنیای مجازی گویا دو ماهیت متفاوت دارند. جیم ران می‌گوید همین که در کتابخانه‌ام قدم بزنم، حتی اگر همۀ آن کتاب‌ها را نخوانده باشم، احساس می‌کنم داناتر شده‌ام. دربارۀ آیپدی پُر از ایبوک یا لپ‌تاپی دائم متصل به اینترنت آیا می‌توان این را گفت؟ آیا سهولتِ دستیابی به اطلاعات به معنای آن است که آن اطلاعات از آنِ ماست؟...
پیوست‌ها
TVs-Off-Books-On.pdf
(147.8 KiB) دانلود 634 بار
 Think Different.
نماد کاربر
AliGhz
Site Admin
 
پست‌ها : 2143
تاریخ عضویت: 14 نوامبر 2009, 16:55
محل سکونت: تهران

پاسخ: کتاب و مجله‌خوانی در عصر نوین: دیجیتال یا سنّتی؟

پستتوسط hamidrezamt » 07 آوریل 2015, 11:09

کمال تشکر رو از شما بابت مطرح کرد این موضوعات دارم، بشخصه که بسیار استفاده کردم و عبرت گرفتم! :blush:
MacBook Pro Retina MR932 (2018), macOS Sonoma
iPhone 13 Pro, iOS 17
iPad Pro 9.7", iOS 17
نماد کاربر
hamidrezamt
 
پست‌ها : 131
تاریخ عضویت: 15 فوریه 2015, 09:43
محل سکونت: تهران

پاسخ: کتاب و مجله‌خوانی در عصر نوین: دیجیتال یا سنّتی؟

پستتوسط Arzhang » 07 آوریل 2015, 11:50

علی جان ممنون. خصوصاً من در مورد وبلاگ‌ها خیلی بدبین هستم. ملاک موفقیت یک وبلاگ میزان هم‌رسان کردن، تعداد مراجعه، تعداد کامنت و مانند این‌هاست. اما این‌ها را چه کسانی انجام می‌دهند؟ همان‌هایی که خودشان جزو این جمع‌اند. یعنی انگار یک عده‌ای دور هم جمع شده‌اند و خود گویی و خود خندی، دارند به هنر خودشان آفرین می‌گویند. نویسنده‌های وبلاگ هم معمولاً حکم‌هایی صادر می‌کنند که بیش‌تر نتیجه‌ی همین فضاست. وبلاگ، میکروفونی‌ست که دست هر کس می‌دهند، فکر می‌کند سخنران است. در طرف دیگر وبلاگ‌هایی هم هستند که مطالبشان کلاً در مورد این است که الآن بیدار شدم حس کردم فلان یا امروز سرما خوردم و نمی‌رم سر کار. آن وقت آن‌هایی که این شطحیات را می‌خوانند، اسمش را می‌گذارند مطالعه. و چون روزی مثلاً ذ دو ساعت از این «مطالعه»ها دارند، فکر می‌کنند من چه قدر همه‌چیزدان هستم.
نماد کاربر
Arzhang
Site Admin
 
پست‌ها : 1447
تاریخ عضویت: 17 اوت 2009, 15:06
محل سکونت: مونترآل

پاسخ: کتاب و مجله‌خوانی در عصر نوین: دیجیتال یا سنّتی؟

پستتوسط Pooria Azimi » 07 آوریل 2015, 11:59

خیلی ممنون علی جان بخاطر این بحث و مخصوصاً مقاله. بخاطر ذات منفی‌بافی که دارم گشتم و گشتم تا یک جمله پیدا بکنم که بشه باهاش مخالفت کرد اما پیدا نشد :)

امیدوارم مطالب زیر خیلی off-topic نباشند؛ بحث علاقه به کتاب شد، گفتم بد نیست اگر کتابی که باعث اعتیاد من شد رو معرفی بکنم!

من هم از ۸ سالگی Bookaholic بوده‌ام و تا ۱۳-۱۴ سالگی یادم نمی‌آد تفریحی جز کتاب‌خواندن (حتی موقع غذا خوردن و خوابیدن) داشته بودم. بعد از اون کار با کامپیوتر و برنامه‌نویسی هم اضافه شد به تفریحاتم... و امروز با این‌که اسم هیچ‌یک از دوستان دوران مدرسه (و جز تعداد کمی از دوستان دانشگاه) یادم نمی‌آد، هنوز داستان تک‌تک اون کتاب‌ها در ذهنم هستند! و قشنگ خاطرم هست کتابی که باعث اعتیادم شد و مثل بقیهٔ کتاب‌هام شاید نزدیک به ۱۰۰ بار در اون سال‌ها این کتاب رو خوندم، که (طبیعتاً) در مورد یک bookworm بود:

exrqrsvp.jpg


حالا که تعطیلات نوروز تموم شده، اما اگر بچهٔ ۷-۱۲ ساله‌ای در اطرافیانتون دارید، بنظرم «ماتیلدا» یکی از بهترین ابزارها برای حک‌کردن دائمی علاقه به کتاب (و از اون مهمتر، علاقه به یادگیری) در ذهن کودکان می‌تونه باشه! من رو که ۱۵-۱۶ سال پیش آلوده کرد، و الآن که داشتم نظرات خوانندگان در http://www.amazon.com/Matilda-Roald-Dahl/dp/0142410373 و http://www.goodreads.com/book/show/39988.Matilda رو می‌خوندم دیدم که اعتیاد به کتاب واکنشی طبیعی بعد از خوندن چنین کتاب‌هاییه... در Good Reads کامنت‌های فارسی هم هست و یکی‌شون لینکی به نسخهٔ صوتی کتاب از رادیوتهران رو آورده بود: http://radiotehran.ir/boxesview.php?ID=97

در مورد تأثیر بیشتر کتابهای چاپی هم کاملاً موافقم. من هم سالها بود کتابها رو فقط به‌شکل الکترونیکی مطالعه می‌کردم، اما این ۵-۶ ماه (به‌لطف Amazon!) دوباره سراغ نسخه‌های چاپی رفته‌ام و تفاوت واقعاً از زمین تا آسمانه: وسط مطالعه notification ـی سراغتون نمی‌آد و خودتون هم وسوسه نمی‌شید اینترنت رو چک کنید، تورق سریع به‌شکلی که در کتاب چاپی هست در کتب الکترونیکی انجام نمی‌گیره، و رابطهٔ «صمیمانه‌تری» که با کتاب چاپی دارید لذت مطالعه رو دوچندان می‌کنه.
برای قطع‌نشدن درختان کلی کار دیگه هم می‌شه کرد؛ لازم نیست یکی از معدود کارهای intellectual رو کنار بگذاریم! و اتفاقاً یک کتاب خوب جزو معدود چیزهاییه که شاید به‌قطع‌شدن یک درخت بیارزه... به‌جاش بروشور تبلیغاتی از کسی در خیابان نگیرید.
نماد کاربر
Pooria Azimi
Site Admin
 
پست‌ها : 3332
تاریخ عضویت: 23 اوت 2008, 14:32
محل سکونت: Santa Barbara, CA

بعدی


بازگشت به متفرقه


کاربران حاضر در این انجمن: بدون کاربران آنلاین و 2 مهمان