انجمن ویکی قلم‌های فارسی
ورود / عضویت

تفاوت قیمت مک

بخش موضوعات متفرقه

تفاوت قیمت مک

پستتوسط pooriya.kh » 17 مه 2014, 20:22

با سلام خدمت دوستان عزیز ایرماگ ! سوالی هست که چند وقته ذهنم رو مشغول کرده ! من خيلي دوست دارم كه تكنولوژي خيلي ارزون يا حتي رايگان عرضه بشه تا همه بتونن استفاده كنن . بنده درك نميكنم كه چرا اپل اين قيمت هارو براي مك ميزاره ! ( و تا حدودي بقيه محصولات ! ) قضيه ي كيفيت ساخت و طراحي رو ميدونم ولي اين تفاوت قيمت خيلي زياده ! مثلا با پول پايين ترين مدل مك بوك پرو ، يه لنوو تينكپد خييلي قوي ميشه خريد . البته که وجود مک او اس رو نمیشه نادیده گرفت ولی خیلی از نرم افزار های مهم متاسفانه هنوز ورژن مک ندارند ( بخصوص در زمینه مهندسی ) ! و باز هم متاسفانه با این پول اپل یک سخت افزار خیلی معمولی به مشتری میده ! اگر دوستان راهنمایی کنن ممنون میشم !
پانوشت : سری تینکپد لنوو همون کامپیوتر های شخصی شرکت آی بی ام هستن که تولیدشون به شرکت لنوو واگذار شده ، کامپیوتر های با کیفیت و خوبی هستند .
متشكرم
pooriya.kh
 
پست‌ها : 530
تاریخ عضویت: 21 مه 2009, 18:06
محل سکونت: Tehran

پاسخ: قیمت گذاری مک

پستتوسط saeidk » 17 مه 2014, 20:32

سخت افزار اپل فرق داره. بدنه آلمينيوم و فنهاي خاص و رم خاص و...
مثل بنز كه ارزونترينش از گرونترين بقيه بازهم گرونتره
نماد کاربر
saeidk
 
پست‌ها : 1143
تاریخ عضویت: 17 دسامبر 2005, 19:20
محل سکونت: ایران-تهران

پاسخ: قیمت گذاری مک

پستتوسط pooriya.kh » 17 مه 2014, 20:58

ممنون از پاسختون . متوجه منظورتون هستم ولي اگر كسي يك مقدار مستندتر جواب بده متشكر ميشم !
pooriya.kh
 
پست‌ها : 530
تاریخ عضویت: 21 مه 2009, 18:06
محل سکونت: Tehran

پاسخ: قیمت گذاری مک

پستتوسط Ali.Rastegar » 18 مه 2014, 03:48

اتفاقا الان قیمت مک‌ها به نسب رقابتی شده، به خصوص MacBook Air با کاهش قیمتی که در آخرین به‌روزرسانی خودش داشت.
باید هر محصول رو با مشابه خودش مقایسه کرد، اینکه فقط مشخصات CPU و RAM و GPU رو مقایسه کنیم کافی نیست، اگر همون مشخصات رو با وزن و این جنس بدنه و این کیفیت Trackpad (که به شکل عجیبی همچنان بعد از این همه سال یکی از برتری‌های لپ‌تاپ‌های اپل مونده) بخواید تحویل بگیرید بعد می‌دونم قیمتی پایینتر پیدا کنید. حتی شاید با بدنه با کیفیت پایینتر اما با قیمت بالاتر محصول رقیب MacBook Air رو پیدا کنید.
البته همیشه هزینه آپگرید رم و هارد توسط خود اپل رقمی غیرمنصفانه بوده. همچنین بعضی مک‌ها اول به که بازار میان از نظر قیمتی هم کاملا رقابتی هستن، اما دو سال بعد که اون مک آپدیتهای کوچیک دریافت کرده ولی قیمتش رو حفظ کرده، بقیه بازار تونستن مشابه اون مک (از نظر ترکیبی از وزن و سایز و قدرت) رو با قیمتی پایینتر بدن.
به هر حال چه مک بی دلیل گرون باشه چه با دلیل، به نظر من مهمترین مسئله برای کسی که میخواد توی ایران بخره اینه که الان لپ‌تاپ‌های جدید اپل عملا توسط کاربر یا تعمیرکار عادی غیر قابل ارتقا و تعمیر شدن، از تعویض SSD که نوع سازگارش در بازار نیست بگیر تا RAM که اصلا لحیم شده!
باطری هم که از مدتی قبلتر غیر قابل تعویض شده بود، هرچند که حداقل عمر مفید باطری رو چندبرابر کردن.
من مک‌بوک مشکی خودم رو ۶ ساله که دارم استفاده می‌کنم، در این سال‌ها:
- رمش رو خودم ارتقا دادم که سرعتش مناسب بشه.
- هارد رو عوض کردم و ظرفیت بالاتر و سریعتر گرفتم (و اگر عوض نمی‌کردم هم احتمالا تا الان هاردش خراب می‌شد).
- باطری یه بار بعد از حدود سه سال باد کرد ولی کار می‌کرد، باطری نو خریدم و الان باطری جدید باد نکرده ولی این هم اخیرا داره بازی درمیاره.
حالا فکر کن اگر یکی از مک‌های غیر قابل تعمیر و ارتقا رو داشتم دستگاهم چقدر قرار بود قابل استفاده باشه؟
MacBook Pro 2015
نماد کاربر
Ali.Rastegar
Site Admin
 
پست‌ها : 2878
تاریخ عضویت: 26 مه 2004, 12:45

پاسخ: قیمت گذاری مک

پستتوسط Ilia » 18 مه 2014, 05:08

این موضوع مربوط میشه به Marketing و Brand. شرکتهای بزرگ دنیا معمولا همینجوری دیمی کار نمیکنند و مقدار خیلی زیادی وقت، پژوهش و سرمایه صرف شناخت بازاری که میخواهند در اون وارد بشوند و سپس درست کردن وجهه‌ای متمایز برای خودشون در اون بازار میکنند.

اپل کلا فلسفهٔ وجودی‌اش در اینه که دنبال سود کم از راه فروش انبوه نباشه. چون وجهه یا (بِرَند) اش بر مبنای ساخت دستگاه‌های مرغوب و سطح بالا با قیمت بالاتر و البته سود و سرویس بهتره. این همان داستانیه که سعید در مورد شرکت بنز گفت. بنز اگر شروع به ساخت و فروش ماشینهای ارزانقیمت بکنه، دیگر بنز نیست. هیچکس هم از شرکت بنز توقع نداره که وارد بازار و رقابت با ماشین‌های ارزان قیمت بشه. مشتریان بنز هم میدونند که دارند پول بالایی برای ماشینشون میدهند ولی این پول را بخاطر داشتن یک بنز بدون مشکل میدهند.

اما همانطور که علی گفت، این داستان به مقدار زیادی موضوعیت خودش را در ایران از دست داده.
نماد کاربر
Ilia
Site Admin
 
پست‌ها : 6175
تاریخ عضویت: 25 سپتامبر 2006, 01:01
محل سکونت: کانادا

پاسخ: قیمت گذاری مک

پستتوسط AliGhz » 18 مه 2014, 21:00

پوریا جان ممنون از پرسش خوبت. قیمت‌گذاری بحثی است که جزئیات زیادی دارد؛ اما یک اصل ساده دارد و این‌که اگر مشتری احساس نکند چندین برابرِ قیمت پرداختی‌اش «ارزش» دریافت کرده است، احساس می‌کند زیان کرده و به‌اصطلاح «گران» خریده است. حتی اگر اپل هم این را رعایت نکند، محکوم به شکست و از دست دادن مشتریان است. البته از بین آن ارزش‌هایی که مشتری دریافت می‌کند، یکی‌اش هم Brand Image است یعنی مثلا همان حس مباهاتی که یک دارندۀ مک از نشان دادنِ سیب سفید پشت لپ‌تاپش دارد؛ یا ابهتی که یک دارندۀ بنز احساس می‌کند.

پوریا جان ضمنا به خاطر داشته باش که ما معمولا احساسی تصمیم به خرید می‌گیریم و آن را با «منطق» توجیه می‌کنیم. بنابراین همه چیز را نمی‌توان به مشخصات فنی و رم و هارد و… فروکاست. هرچند این روند با آگاه‌تر شدن مشتریان و در دسترس بودن انواع و اقسام اطلاعات مخصوصا از طریق اینترنت، در حال تغییر است و برای همین فروشندگان و متخصصان Marketing باید روش‌های جدیدتر را بیابند (تا نشان دهند این محصول با این قیمت، به خریدنش می‌ارزد).
 Think Different.
نماد کاربر
AliGhz
Site Admin
 
پست‌ها : 2144
تاریخ عضویت: 14 نوامبر 2009, 16:55
محل سکونت: تهران

پاسخ: قیمت گذاری مک

پستتوسط pooriya.kh » 19 مه 2014, 03:52

اشتباه بنده مقایسه ی لپ تاپ های ارزون قیمت لنوو با مک بوک پرو بود در صورتی که باید اون هارو با مک بوک ایر ( سری ارزون تر لپ تاپ های اپل ) مقایسه میکردم . قیمت مک بوک ایر ۱۳ اینچ مدل پایه ۹۹۹ دلار هست . من یک لنوو سری تینکپد (E440) رو کاستومایز کردم . سی پی یو هر دو i5 ، برای لنوو مقدار خیلی کمی قوی تره (۲.۷ و ۳.۱ گیگاهرتز ) ولی گرافیک مک بوک ایر بهتر هست ، کیفیت ال سی دی مک بوک ایر بهتر هست و هارد درایو و رم های هر دو هم یکسان هستند . یک آنتی ویروس یک ساله هم بهش اضافه کردم که از نون شب برا ویندوز واجبتره ! همه اینها شد ۹۵۸ دلار ! در ضمن مک بوک ایر ۱۲ ساعت هم باطری نگه میداره ! تاندر بولت هم داره ! تفاوت کیفیت بدنه ، ترکپد و دستگاه و تفاوت طراحی هم که نیاز به توضیح نداره !!! :)

تصویر


تصویر
pooriya.kh
 
پست‌ها : 530
تاریخ عضویت: 21 مه 2009, 18:06
محل سکونت: Tehran

پاسخ: قیمت گذاری مک

پستتوسط pooriya.kh » 19 مه 2014, 04:00

مک او اس هم اضافه بشه که شاید مهمترین تفاوته ! با این قیمت سری های دیگه هم میشه خرید ( مثل ideapad Z510 ) که از نظر سخت افزاری قوی تر هستن ولی واقعا به درد نخور و بی کیفیت هستن ! داخل لپ تاپ شما به شکل زیر خواهد بود :lol:

تصویر
pooriya.kh
 
پست‌ها : 530
تاریخ عضویت: 21 مه 2009, 18:06
محل سکونت: Tehran



بازگشت به متفرقه


کاربران حاضر در این انجمن: بدون کاربران آنلاین و 18 مهمان