انجمن ویکی قلم‌های فارسی
ورود / عضویت

رویکرد اپل به طراحی سخت افزار و نرم افزار

بخش موضوعات متفرقه

من دوست دارم:

اپل هر سال شکل ظاهری دستگاه هایش را عوض کند
1
4%
اپل هر دو یا سه سال یک بار، شکل ظاهری دستگاه هایش را عوض کند
9
39%
تغییرات انقلابی در شکل ظاهری خیلی برایم مهم نیست و حتی ۱۰ سال هم یک شکل ظاهری با تغییرات جزئی برایم جذاب است
13
57%
 
کل آرا : 23

رویکرد اپل به طراحی سخت افزار و نرم افزار

پستتوسط AliGhz » 13 سپتامبر 2012, 12:26

در مبحث کنفرانس معرفی آیفون ۵، صحبتی پیش آمد درباره اینکه اپل به طراحی ظاهر دستگاه هایش چه رویکردی دارد. با نگاه به نسل های مختلف مک بوک پرو آلومینیومی، آیمک فعلی، و همین طور آیفون های ۴ و ۴ اس و ۵، می توانیم نتیجه بگیریم که اپل، به سرپرستی نابغه طراحی جاناتان ایو، یک فرم فاکتور، یک کالبدِ تقریبا پرفکت (بی نقص) را «خلق می کند» و سپس آن را در ورژن های بعدی، ریز به ریز ادیت (ویرایش، بازنگری) می کند تا هر چه پرفکت تر شود. (نوشتم خلق کردن، چون آنچه از ذهن جاناتان ایو و طراحان و مهندسان اپل تبدیل به یک گجت زیبا می شود، در مفهوم تفاوتی با یک مجسمه زیبا، یک غزل دلنشین، یک ساختمان باشکوه یا یک قطعه موسیقی ندارد). 

همان طور که میدانیم، رویکرد اپل به طراحی، درست تر بگوییم «دیزاین»، یک رویکرد «کُل نگر» و یکپارچه است. یعنی طراحی با توجه به قطعات داخلی و نحوه عملکرد دستگاه معنا پیدا میکند و در همکاری نزدیک و هماهنگِ بخش های مختلف شرکت اپل شکل می گیرد. 

به نظرم، طراحی آیمک فعلی یک «انقلاب» بود. خیلی چیزها هرچند در نسل های قبلی به نوعی وجود داشت، اما همه آنها از پایه بازطراحی شده بودند و شباهت ها با نسل قبلی به حداقل رسیده بود. همین طور است طراحی مک بوک پرو های آلومینیومی (با بدنه یکپارچه، که همین ها دوباره من را عاشق اپل کرد و با خرید یکی از آنها اپلی شدم)، آیفون ۴ نسبت به ۳ جی اس و قبلی ها، مک بوک ایر فعلی با بدنه گُوِه مانند نسبت به نسل اول. 

یک غزل حافظ را چقدر میتوان «از نو» سرود؟ یک مجسمه میکل آنژ را؟ عالی قاپو را؟ یک قطعه موتسارت را؟ 

طراحی اپل کاملا در خدمت کارکرد دستگاه است. در واقع، اپل تلاش میکند دستگاه را از بین محتوا و کاربر حذف کند تا شما مثلا هنگام کار با آیپد، فقط خودتان را ببینید و محتوا را. یک سری موارد هم به پیشرفت تکنولوژی وابسته است، یک سری نازک سازی ها و سبک کردن ها. شاید بعضی «انقلاب»ها هم به پیشرفت های هنوز در راهِ تکنولوژی وابسته باشد (که فکر میکنم قطعا هست). اما به نظر میرسد که در حال حاضر، طراحی اپل مخصوصا در مورد آیمک، مک بوک پرو، مک بوک ایر، آیپد و آیفون، به بلوغ رسیده است. به یک فُرمِ پرفکت که هر بار، جزئیاتی در آن ادیت میشود تا ارتباط با محتوا و نحوه کار با دستگاه، هر چه روان تر شود. (مثل غذای خوشمزه ای که همه چیزش سرجایش است و شما مدام فکر میکنید این غذا چطور میتواند خوشمزه«تر» شود.)

این رویکرد چقدر خوب است؟

از طرفی، باعث میشود مک بوک پروی مدل ۲۰۰۹ من و آیفون ۴ مدل ۲۰۱۰ من همچنان مُدِ روز باشد و کمتر فشاری احساس کنم که دست کم برای پیش رفتن با مد ظاهری، دستگاه فعلی ام را که همچنان خوب کار میکند عوض کنم. پس اپل اصلا دنبال این نیست که روی دارندگان فعلی محصولاتش، چنین فشاری را وارد کند. از طرفی، با جا انداختن یک فرم خاص به عنوان فرم پرفکت، تصویر و image ای از یک دستگاه ایده آل را در ذهن همه مصرف کنندگان جا می اندازد؛ آنقدر که دیگران هم از مثلا مک بوک ایر و آیمک تقلید میکنند. 

شما چقدر این رویکرد اپل را می پسندید؟ چقدر دوست دارید نسل بعدی گجت محبوب شما، کالبدی تازه و متفاوت پیدا کرده باشد؟ فکر میکنید اپل با رویکرد فعلی، تا کی می تواند همچنان سرآمد و متفاوت باقی بماند؟...
 Think Different.
نماد کاربر
AliGhz
Site Admin
 
پست‌ها : 2144
تاریخ عضویت: 14 نوامبر 2009, 16:55
محل سکونت: تهران

Re: رویکرد اپل به طراحی: اصلاحات یا انقلاب؟

پستتوسط AmiN.D » 13 سپتامبر 2012, 13:35

این موضوع تقریبا شبیه face lift در اتومبیل هست. وقتی شما یک طراحی بکر دارید و در نسل های بعدی فقط جزئیات رو کامل میکنید و تجربه نشون داده بعد از دو سه نسل شما رو متهم میکنند به عدم خلاقیت . و چون اکثر کاربران رو افرادی تشکیل میدهند که به ظاهر قضیه نگاه میکنند برای آن ها یک سوال اساسی هست : خب این که شبیه قبلی بود! و شاید هم دل سردشان کند- و تعداد اینها اصلن کم نیست. دیشب هنگام پخش مراسم همین حرف رو من از تمام ایمیل ها و توییت هایی که به من میشد میتونستم بفهمم!!- و برای همچین کمپانی هایی سخترین قسمت اینجاس که یک پرفکت جدید ایجاد کنند با توجه به ابزار موجود . اینکه بعد از ۲۰۰۷ این تغییرات لازم بوده یا نع ،پاسخ من مثبت هست .شکی نبود عرضه ی آیفون با صفحه ی کوچکتر سیلی از انتقادات رو روانه میکرد.همه ی نظرات ما هم با توجه به عکس هایی که دیده ایم هست اما تا اینجای کار به نظر من هنوز چشمم به آیفون بزرگتر حساس هست و کمی دل زده شده ام.این عکس را ببنید:
پیوست‌ها
251740_526456487371045_1279783017_n.jpg
Apple MacBook Pro Core i7 -HDD 1 TB -4GB
iPhone 5s
AmiN.D
 
پست‌ها : 1041
تاریخ عضویت: 07 اکتبر 2010, 04:34

Re: رویکرد اپل به طراحی: اصلاحات یا انقلاب؟

پستتوسط Masiha » 13 سپتامبر 2012, 14:49

در طراحی ابعاد تمامی نسل‌های قبلی آیفون‌، نسبت طلایی رعایت شده بود و آن‌ها را تبدیل به زیباترین گوشی موجود در بازار ساخته بود. نظر شخصی من این است که افزودن به درازا، به جز فیلم‌دیدن، (و شاید در بازی) به کار دیگری نمی‌آید. این در حالیست که، فضای بیشتری از جیب را اشغال می‌کند. ارتقای مشخصات سخت‌افزاری، کاریست که همه‌ی برند‌ها آن را انجام می‌دهند و این بار اپل چیزی برای شگفت‌زده‌کردن نداشت. در این برهه، تنها برگ برنده‌ی اپل در آیفون، iOS و بانک نرم‌افزاری App Store است. سیاست ثابت نگه‌داشتن اندازه و کانکتور، به شدت در زمان استیو‌جابز پیگیری می‌شد ولی حالا با این تغییر، زمینه‌ی رقابت برند‌های رقیب در زمینه‌ی تصاحب دستگاه‌های جانبی، برایشان باز‌تر شده.
قبلا تصور دیگری از محافظت و مخفی‌کاری در طراحی اپل داشتم، که با این افتضاح (لو رفتن مشخصات و ظاهر، پیش از معرفی)، اپل بایستی در آن تجدید‌نظر کند.

[نمایش]
چیزهایی که استیو جابز را در گور می‌لرزانند!
...
آی‌فونی با صفحه نمایش با نسبت طول به عرض ۱۶ به ۹: خیلی‌ها معتقدند آی‌فون ۵، صفحه نمایش ۴ اینچی با نسبت طول به عرض ۱۶ به ۹ خواهد داشت.
اما جابز واقعا از نسبت ۱۶ به ۹ متنفر بود، چه برای آی‌فون و چه در مورد آی‌پد. او هم به صورت عمومی و هم در کتاب زندگینامه‌اش به این مسئله اشاره کرده بود.
...
منبع
 MacBook Air MC504LL/A (Late 2010) - iPhone 6 Plus
نماد کاربر
Masiha
Site Admin
 
پست‌ها : 279
تاریخ عضویت: 23 ژانویه 2011, 12:46
محل سکونت: تهران

Re: رویکرد اپل به طراحی: اصلاحات یا انقلاب؟

پستتوسط Pooria Azimi » 13 سپتامبر 2012, 16:36

این مطلب که ترجمۀ مطلبی از گیزمودوست به نظرم بسیار بسیار خام و سطحی نگرانه ست.

نه تنها آیفون 4 اس و سیری، بلکه آیفون 5 و 6 هم توسط جابز "تأیید" شده ن و OK گرفته ن و نه تنها در گور نمی لرزونندش، بلکه باعث افتخارش هم باید باشند. طراحی یک گوشی که محصول flagship یک کمپانی بسیار بزرگه و 80 میلیون ازش قراره فروخته بشه (به جز آدامس و خودکار و پیچ بعید می دونم محصولی باشه که از یک مدلش این تعداد قرار باشه ساخته بشه) در طول 10 ماه انجام نمیشه. اینجوری نیست که اول آیفون 4 رو بدن بیرون، و بعد از چند هفته یک تیم رو بگذارند که شما برید آیفون بعدی رو طراحی کنید... ده ها طرح و پروتوتایپ از تمام محصولات آینده، تا 5 سال بعد ساخته شده ن و مهندسین محترم در حال تست و بررسی شون هستند. از 2003 تا 2007 روی آیفون کار شد. 3 یا 4 سال روی آیپد. این آیفون جدید هم سالها در آزمایشگاه های آیو بوده و جابز هم این رو دیده و احتمالاً تأییدش هم کرده. این که در کتاب خاطراتش یا در مصاحبه ها چی گفته مهم نیست. کسی جابز رو با صداقتش نشناخته.
اپل آموزش و پرورش ایران نیست که مشتی یابو اداره ش بکنند و یک روز نظام زمان شاه و بعد نظام قدیم و بعد نظام ثلثی و بعد نظام جدید و بعدش نظام خیلی جدید و بعدش نظام 6-3-3 و از دیروز هم نظام 3-3-3-3 (و احتمالاً بعداً 5-3-2 و 4-2-3-1) در اون اجرا بشه. تصمیم هاشون رو یک شبه نمی گیرند، چون با همچین مدیریتی طویله هم قابل اداره کردن نیست چه برسه به این که یک شرکت ورشکسته رو بکنند بزرگترین شرکت سهامی عام دنیا. اینجوری نیست که از اول ۲۰۱۱ تصمیم بگیرند iCloud بسازند و در تابستونش iCloud رو معرفی کنند. از سالها قبلش برنامه میریزند و انقدر refine می کنند تا محصول مورد نظرشون به دست بیاد. هر کسی که آی‌فون ۴ رو از نزدیک دیده باشه و کیفیت ساختش رو دیده باشه، حتی اگر مثل من با ماشین کردن آلومینیوم و غیره هم آشنایی نداشته باشه می‌تونه بفهمه که ساختش چقدر کار مشکلیه. و ساخت ۵۰ میلیونش تقریباً مثل معجزه می‌مونه. ماه‌ها طول می‌کشه تا بتونن مواد لازم، دستگاه‌های لازم، ماشین‌هایی که کار برش و ... رو انجام می‌دن، شیوهٔ اتوماسیون که کمترین اتلاف و بیشترین بهره رو به‌دست بیارن (و این‌که جلوگیری بکنند از این که یک ایراد جزئی، مثل کمبود پیچ یا خراب شدن یک دستگاه خاص باعث بشه تولید کل محصول عقب بیافته) و جزئیات فنی دیگه آماده بشن. اگر همین امروز یک ایدهٔ بی‌نهایت بهتر به آیو الهام بشه و فردا ظهر یک prototype ـش رو توی دفترش بگذاره و همون لحظه تصمیم بگیرند که از فردا تولیدش رو شروع کنند، شاید ۴-۵ ماه طول بکشه تا بتونن اون رو به تولید انبود برسونند.

----

[نمایش]
جابز در زمان حیاتش اندکی با سیری بازی کرده بود و اصلا این محصول مورد توجه‌اش قرار نگرفت.


عجب. این من بودم که پول دادم و سیری رو خریدم و با ذوق و شوق بچه گانه از این که چقدر دوستش دارم در D8 حرف زدم.

[نمایش]
۶- ساختن گجت‌های تازه‌ای که در بعضی از جنبه‌ها نسبت به مدل قبلی، ضعیف‌تر باشند: آی‌پد جدید، کمی نسبت به آی‌پد ۲ ضخیم‌تر است و وزن بیشتری دارد، از لحاظ شارژ هم گفته می‌شود، یک ساعت کمتر شارژ نگه می‌دارد، از زمان ۶ ساعته برای شارژ کامل آی‌پد تازه هم که مطلع هستید.

اینها عقب‌نشینی‌های خیلی جزئی‌ای هستند و صفحه ریتنای چشم‌نواز آی‌پد تازه شاید ما مصرف‌کنندگان را قانع کند که این عقب‌نشینی‌ها جزئی را به حساب نیاوریم.

اما اگر جابز زنده بود، بعید بود این موارد را قبول کند و آنقدر به مهندسان و طراحان فشار می‌آورد که این عیوب هم برطرف شوند.


نویسندۀ مطلب (در گیزمودو) از کسانی بوده که در گذشته کلی در مورد Reality-distortion field ادعایی جابز مطلب می نوشته. حالا با مرگ جابز انگار RDF ـی بدتر از بزرگترین fanboy ـها گریبانگیرش شده. "فشار" آوردن و ترغیب و تحقیر تا یک حدی جواب میده. امکان معجزه که دیگه نیست... در ضمن، پیرو نکتۀ شمارۀ یک، آیپد رتینا در زمان جناب جابز طراحی شده بوده.


[نمایش]
تیم کوک حتی موافقت کرده است که در صفحه خانگی وب‌سایت اپل، نشان سازمان RED که کارش مبارزه با ایدز است، قرار بگیرد.


از همون زمانی که آیپاد U2 رو بیرون دادند محصول RED داشتند و اتفاقاً در اکتبر که آیپادهای جدید معرفی میشد همیشه لوگوش رو در صفحۀ اولشون قرار می دادند.

[نمایش]
۹- درز کردن اطلاعات از اپل: اگر جابز زنده بود، هیچ کس جرأت حرف زدن در مورد محصولات آینده اپل را نداشت، حتی اگر آن شخص، رئیس شرکت فاکسکان باشد. گرچه حرف‌های رئیس شرکت فاکسکان که حاوی اطلاعاتی ناچیز در مورد اپل تی‌وی بود، تکذیب شده است، اما اگر جابز زنده بود، احتمالا نینجاهایی به سراغش می‌فرستاد!


روزنامه ها به دروغ از قول این شخص مطلبی نوشته ن. چه جابز بود و چه نبود جلوی این مسأله رو نمی تونست بگیره. و فاکسکان هم ایران خودرو نیست که هر bozo ـی رئیسش بشه. رئیس فاکسکان در این حد عقل داره که در مصاحبه همچین حرفهایی نزنه.

[نمایش]
مثلا به اپلیکیشن تقویم نگاه کنید. در نگاه اول ممکن است بی‌عیب باشد، اما وسط‌چین نبودن عدد ۱ و روزهای هفته، چیزی بود که جابز قطعا متوجه‌اش می‌شد.
تصویر


واقعاً در این عکس عدد 1 وسط چین نیست؟!!! اون نقطه زیر خط راست 1 قرار نگرفته، چون 1 با l تفاوت داره و یک هشتک در بالای سمت جپش موجوده که باعث میشه اگر بخواهیم وسط چینش بکنیم، خط صاف عدد کمی در وسط قرار نمی گیره.

-------------

هنوز "اپل بعد از جابز" به وجود نیومده که بخواهیم در موردش صحبت کنیم. 2014 اولین سالیه که میشه راجع به این که آیا کوک جانشین خلفی برای جابز بوده یا نه فکر کرد.
نماد کاربر
Pooria Azimi
Site Admin
 
پست‌ها : 3332
تاریخ عضویت: 23 اوت 2008, 14:32
محل سکونت: Santa Barbara, CA

Re: رویکرد اپل به طراحی: اصلاحات یا انقلاب؟

پستتوسط alireza3335 » 13 سپتامبر 2012, 17:09

در بحث تکنولوژی مبحثی به اسم چرخه‌ی عمر تکنولوژی وجود دارد که این چرخه به چند مرحله تقسیم می‌شود و این‌طور نام‌گذاری می‌شود:
۱. جنینی: دوره‌ای که تکنولوژی هنوز در آزمایشگاه‌ها وجود دارد و اصلا فکری درباره‌ی صنعتی شدنش وجود ندارد. به عنوان مثال اولین صفحه‌ی نمایش لمسی را در نظر بگیرید. شاید در وهله‌ی اول کسی به ذهنش نرسد که می‌شود با یک تکنولوژي صفحه نمایش لمسی پر فروش‌ترین تلفن همراه جهان را تولید کرد!
۲. رشدِ ۱ : دوره‌ای است که کم و بیش شرکت‌ها به سرمایه‌گذاری روی تکنولوژی روی می‌آورند و نتیجه‌ی کارشان اولین محصولات ساخته شده، مربوط به تکنولوژی نامبرده می‌شود. مثلا اپل در ۲۰۰۷ این کار را با ساخت و معرفی اولین آیفون انجام داد. در این مرحله همانطور که از اسمش پیدا است، چون مرحله‌ی اولیه‌ی رشد است، هنوز دستگاه به تکامل مورد نیاز نرسیده و به همین خاطر هست که شرکت‌ها به فاصله‌ی زمانی کوتاهی محصولات خود و همچنین تکنولوژی را دستخوش تغییرات، قرار می‌دهند.
۳. رشدِ ۲: دوره‌ای است که تکنولوژی دوران پرچمداری خود را نسبت به تکنولوژی‌های دیگر سپری می‌کند. مثلا شما تکنولوژی صفحات خازنی با مقاومتی را در نظر بگیرید، در این دوران که به نظر می‌رسد از ۲۰۱۱ شروع شده باشد دیگر هیچ شرکتی مایل به استفاده از صفحات مقاومتی نیست. توجه شود که تکنولوژی را با محصول اشتباه نگیرید. صفحه‌ی لمسی یک تکنولوژی است و گوشی موبایل یک محصول.
۴. بلوغ: در واقع در این دوره است که دیگر چیز جدیدی به محصولات در آن حوزه‌ی تکنولوژی اضافه نخواهد شد. به عنوان مثال همین تغییراتی که امروزه شاهد آن هستیم از جمله کاهش ضخامت، وزن کمتر و غیره. در این دوران هست که هدف بنگاه فقط فروش بیشتر و کسب «درآمد» بیشتر می‌باشد. احتمالا این درآمد با آینده‌نگری و تزریقش در مراکز تحقیق و توسعه موجب شکوفایی بیشتر سازمان خواهد شد.

داستان‌های اخیر هم همین است. اگر اپل واقعا این چرخه‌های تکنولوژی را در نظر داشته باشد الآن قطعا در R&Dاش دارد روی یک محصول خارق‌العاده و عجیب کار می‌کند. توجه داشته باشید که innovation یعنی همین.
نکته‌ی قابل توجه دیگر این است که استاد من تعریف می‌کرد: «حدود ۱۰ سال پیش یکی از مدیران سامسونگ که به دعوت ما به ایران آمده بود در دیدار خصوصی‌اش خبر داد که ما اکنون کامپیوتر‌های جیبی را آماده برای ساخت داریم و آن‌طور که صحبت می‌کرد وعده‌اش همین موبایل‌ها و تبلت‌های کنونی زمان حاضر ما بود. استادم گفت که ما به ایشان گفتیم دلیل شما چیست که این محصول را تولید نمی‌کنید؟ ایشان گفت که اکنون همین وسایلی که توسط ما و دیگر بنگاه‌ها تولید می‌شود، توسط مردم خریداری می‌شوند. تا وقتی که آن‌ها فروش( حتی آمار فروش صعودی است!) داشته باشند ما نیازی نداریم که تکنولوژی جدید را معرفی کنیم».
بحث ما هم همین هست. تا وقتی که آیفون، گلکسی و ... فروش خود را داشته باشند چه نیازی است که بنگاه‌ها از تکنولوژی‌های جدید رونمایی کنند؟ یادتان باشد که همین اپل خیلی سال(۲۰ و خورده‌ای سال) طول کشید که از تکنولوژی کامپیوتر‌های شخصی(PC) به تکنولوژی دیگر خیزش داشته باشد.
پس مسأله اساسی این است: آیا اپل واقعا به دنبال پرچمداری و جلوداری در عرصه‌ی تکنولوژی و خلاقیت هست؟ یا اینکه مثل نوکیا دل خود را به فروش همین iphone های همیشگی‌اش کرده است؟

[در این راستا می‌توانید بلند‌پروازی هم داشته باشید و به ایده‌های عجیب و غریبی توسط اپل مثل Google Glass فکر کنید!]
علیرضا
نماد کاربر
alireza3335
 
پست‌ها : 677
تاریخ عضویت: 02 ژوئیه 2011, 16:15
محل سکونت: تهران

Re: رویکرد اپل به طراحی: اصلاحات یا انقلاب؟

پستتوسط AliGhz » 13 سپتامبر 2012, 18:54

اگر طراحی محصول را بیشتر با تمرکز به شکل ظاهری بررسی کنیم، میشود گفت که آیپاد تاچ در نسل جدید به بلوغ رسیده. تا پیش از این، آیپاد تاچ خیلی شبیه آیفون بود و هویت مستقل خودش را نداشت. حالا با این طراحی فان و جینگول، هم برای خودش شخصیت و هویتی منحصر به خود پیدا کرده و هم بیش از همیشه کارکرد خودش را که بیشتر برای بازی و موسیقی است (سرگرمی و فان) در این کالبد بازتاب میدهد. مخصوصا که بیشترِ استفاده کنندگانش تین ایجرها و جوان ها هستند و شکل طراحی با رنگ های شاداب و آن قسمت برای انداختن مچ بند، خیلی این آیپاد تاچ را جوانانه تر کرده. انتظار دارم اگر اپل همچنان بخواهد این محصول را تولید کند، تا چند سال این شکل و قالب را به عنوان پایه طراحی آیپاد تاچ ببینم و شاهد ادیت های آن باشم. 

از طرفی، مثلا به نظر میرسد اپل در مورد آیپاد نانو، هنوز به تعریف درستی در مورد کارکرد دستگاه نرسیده و بنابراین، این آشفتگی را در طراحی ۷ نسل آن می بینیم. هرچند، فکر میکنم نسل ششم (همان مربع مولتی تاچ) فرم پرفکت این محصول بود و میشد همان را refine و ادیت کرد. 

مک بوک پرو در این فرم و قالب کاملا نشسته و مخصوصا رتینا آن را صدها درجه ارتقا داده. بنابراین در مورد آن، همینطور ایر و آیمک، انتظار دارم سالها همین فرم را با اصلاحات و ادیت های جزئی ببینم. 

آیپد نسل ۲ نسبت به نسل ۱ تغییراتی انقلابی در فرم داشت. نسل ۳، با اضافه شدن ضخامت (هرچند خیلی کم) و گرم شدن، پسرفتی در طراحی بود. شاید جابز هم (اگر مدیرعامل هرروزه اپل بود) نمی توانست کاری در این زمینه کند. ضمنا، جای دکمه های تغییر صدای آیپد در محل بدی است و مخصوصا اگر آیپد با اسمارت کاور جمع شده در زیر آن (به عنوان استند) روی میز باشد، دسترسی به این دکمه ها دشوار است. اصولا آن انحنای گوشه های آیپد ۲ و ۳، دسترسی به کنترل های کناره های دستگاه را سخت کرده و بیرون آوردن جای سیم کارت هم به راحتیِ آیفون با کناره های صاف نیست. بنابراین فکر میکنم فرم آیپد هنوز جای زیادی برای کار دارد تا واقعا خوشدست شود. باید منتظر آیپد مینی و فرم آن هم بود. 

آیپاد شافل هم فکر نمیکنم از این بهتر بتواند شود. شاید بهتر باشد اپل تا زمانی که قصد تولید آن را دارد، همین فرم را نهایتا با ادیت های جزئی، حفظ کند. 

-------

ضمنا، این نکته را هم از نظر نباید دور داشت که تغییرات انقلابی در فرم، با وجود بررسی ها و آزمودن های فراوان، باز هم ممکن است نتایج ناخواسته هم تولید کند. مثل آیفون ۴ و مشکل آنتن دهی که اوایل داشت. بنابراین از لحاظ اجرایی و اقتصادی، منطقی تر است که یک فرم مطمئن، چند سال برای تولید پرفروش ترین و سودآورترین محصول اپل استفاده شود با ادیت های بهبوددهنده. و این مدت، فرصتی است برای کار کردن روی فرم جدید و آزمودن آن. و از سوی دیگر، در مورد آیپد نسل سوم به نظر میرسد بازنگری در فرم یا زمان بیشتری برای کار کردن روی بخشهای داخلی دستگاه نیاز بود تا مشکل گرما و افزایش ضخامت حل شود. شاید برای معرفی آیپد رتینا هنوز زود بود. 
 Think Different.
نماد کاربر
AliGhz
Site Admin
 
پست‌ها : 2144
تاریخ عضویت: 14 نوامبر 2009, 16:55
محل سکونت: تهران

Re: رویکرد اپل به طراحی: اصلاحات یا انقلاب؟

پستتوسط Ilia » 13 سپتامبر 2012, 19:37

علی جان، گزینه‌های رای گیری بنظر من اشکال دارد، چون من هیچکدام را نمیتوانم انتخاب کنم. چون:

- اصلا بنظر من معنی ندارد که شکل یک تلفن هر سال عوض بشود. شکولات که نیست.

- دو سه سال یکبار شکل ظاهری دستگاه‌هایش را عوض کند؛ که خب همین الان هم دارد این کار را میکند. این بستگی دارد که "چقدر" تغییر را شما بعنوان تغییر قبول دارید. فکر کنم منظور این بوده که "هر دو، سه سال یکبار شکل دستگاه کاملا عوض بشود". که خب باز هم من این را دوست ندارم.

- "تغییرات انقلابی شکل ظاهری برایم مهم نیست و حتی هر ۱۰ سال هم یک شکل ظاهری با تغییرات جزئی برایم جالب است"؛ هم برای من کار نمیکند. چون تغییرات انقلابی در شکل ظاهری برای من مهم است و راضی شدن از یک تغییر جزئی در طول ده سال هم قید بزرگیست که کلا انتخاب این گزینه را با مشکل مواجه کرده.

گزینه‌ای که اگر بود را من انتخاب میکردم این بود که "فرم دستگاه مهم است، اما نبایستی آنرا فقط به صرف تنوع طلبی عوض کرد".

از دیروز تا به حال، من احترامم نسبت به جاناتان ایو بسیار بیشتر از پریروز شده. هر دیزاینری به جز او بود، مخصوصا بعد از هیاهویی که سر معرفی 4S که دقیقا همین مسئلهٔ تغییر نکردن شکل ظاهری آیفون نسبت به آیفون چهار بود، سر تعظیم پایین می‌آورد و یک آیفون منحنی ۵ اینچی مثل بعضی از مدلهای اخیر سمسانگ بیرون میداد. چون اصلا کدام دیزاینر هست که نخواهد چیز جدید خلق کند؟ اما ایو کاربرد دستگاه را فدای تنوع طلبی بازار نکرده است. در عوض همٌش را گذاشته در سبکتر و نازکتر کردن آن. اندازه‌اش را هم فقط آنقدر بزرگ کرده، که باز انگشت شست ما راحت به همه جایش برسد. حالا اگر نیم سانت هم عرضش را بیشتر میکرد، من شاید بیشتر ذوق میکردم، اما آنوقت انگشت شست خیلی‌ها به گوشهٔ مقابلش نمیرسید و احتمالا برای استفاده از هزاران دستگاه جانبی‌ای که برای آیفون ساخته‌اند مشکل پیدا میشد.

خلاصه اپل هر کاری بکند، همیشه یک عده ناراضی خواهند بود. بنظر من درستش این است که کاری را بکند که برای فانکشنالیتی "استفادهٔ کاربردی" دستگاه مهم است. بعد از آن هم هیچوقت از زیباییش کم نگذارد، که تا به حال هم نگذاشته است.

همهٔ اینها را من گفتم، اما باز مسئلهٔ تازه طلبی و تنوع‌طلبی ما انسانها وجود دارد. این درجه‌اش میان ما متفاوت است. احتمالا شما اگر با یک ملکهٔ زیبایی هم زندگی کنید، بعد از چند وقت، چشمتان دنبال یک زن دیگر خواهد بود. اما اگر این همدم شما بعضی روزها مثلا مدل مویش را عوض کند یا مثلا لباسش را، کمک خواهد کرد که برای شما همچنان جذاب باقی بماند.

آیفون ۵ هم وزن کم کرده و هم قد کشیده.کمی هم رنگش عوض شده. دوربین و میکروفن و ارتباطات جدید را هم که دارد. سرعت و قدرت و طول باتریش هم که زیاد شده (که با توجه به کم شدن حجمش خودش شاهکار است). حالا همهٔ این‌ها را کلا ندید میگیریم و مهمترین مسئله این میشود که چرا پشتش منحنی نشده!

خیلی این غرولندها را هم معمولا کسانی میزنند که قصدشان از خرید آیفون جدید، بیشتر پز دادن است و اینکه بعد از کلی خرج، هنوز نتوانند پز کافی را بدهند. بعضی‌ها هم انتظار دارند که هر سال یک آیفون در حد انقلاب سال ۲۰۰۷ بیرون بیاید که انتظار بیهوده‌ایست.

یک محصول انقلابی وقتی وارد بازار میشود که بسترش مهیا باشد. یعنی یک چیزی باشد که بشود کرد و تا به حال نکرده باشند. تا آن موقع محصول انقلابی‌ای وجود نخواهد داشت و هر چه ما خواهیم دید بهبود در محصولات فعلی خواهد بود.

ایلیا
نماد کاربر
Ilia
Site Admin
 
پست‌ها : 6175
تاریخ عضویت: 25 سپتامبر 2006, 01:01
محل سکونت: کانادا

Re: رویکرد اپل به طراحی: اصلاحات یا انقلاب؟

پستتوسط AliGhz » 13 سپتامبر 2012, 20:33

The iPhone 5 is completely amazing and utterly boring
http://www.wired.com/gadgetlab/2012/09/ ... nd-amazing

و برداشتی از آن در:
http://narenji.ir/5411-%D9%BE%D8%A7%D8% ... 9%88%D8%B1
 Think Different.
نماد کاربر
AliGhz
Site Admin
 
پست‌ها : 2144
تاریخ عضویت: 14 نوامبر 2009, 16:55
محل سکونت: تهران

Re: رویکرد اپل به طراحی: اصلاحات یا انقلاب؟

پستتوسط Amir_S » 13 سپتامبر 2012, 23:00

منم به گزینه ایلیا رای میدم... :-)
به نظرم همچنان و هر روز جناب ایو تو زیرزمین سری‌ش تو مقر اپل داره طرح های جدید و متفاوت رو برای همه محصولات اپل تولید و امتحان میکنه و هر وقت به چیزی برسن که واقعا انقلابی باشه، قطعا اون رو به محض به بلوغ کافی رسیدن محصول و بازار، معرفی خواهند کرد... و تا اون زمان همین بهترین چیزهایی رو که دارند بهتر خواهند کرد...
MacBook Pro 990:
13" Unibody, CPU: 2.26GHz, RAM: 5 GB, SSD: 250GB, HDD: 1TB
OSX 10.15.3
•••
iPhone 4S: 32GB
iOS 9.5.3
•••
iPhone 7Plus: 128GB
iOS 14.2
•••
iPad Air 2: 64GB-4G
iOS 14.2
نماد کاربر
Amir_S
Site Admin
 
پست‌ها : 1794
تاریخ عضویت: 16 ژانویه 2010, 22:00
محل سکونت: تهران

Re: رویکرد اپل به طراحی: اصلاحات یا انقلاب؟

پستتوسط iShahin » 13 سپتامبر 2012, 23:33

من یک سول تو ذهنم هست که فکر کنم اینجا بتونم جوابش رو بگیرم و اون اینه که قصد اپل از دو تکه کردن پشت آیفون (بالا و پایین شیشه و وسط آلمینیوم) چی هستش؟ آیا واقعا قسمتی از دیزاین هستش (که به نظر من زشته) و یا دلایل فنی داره؟! چرا اپل مثل آیپاد تاچ پشت آیفون رو کاملا آیمنیومی در نیاورده؟!

[url=https://mobile.twitter.com/S3micolon]follow me on twitter: @s3micolon[/url

نماد کاربر
iShahin
 
پست‌ها : 453
تاریخ عضویت: 20 اوت 2009, 01:06

Re: رویکرد اپل به طراحی: اصلاحات یا انقلاب؟

پستتوسط Ilia » 14 سپتامبر 2012, 05:59

پشت آیفون اولیه فلزی بود با روکش پلاستیکی. بعد در آیفون 3G و 3GS کلا تبدیل شد به نوع خاصی از پلاستیک که به گفتهٔ ویکپیدیا به دریافت سیگنال کمک میکرد. بعد هم از آیفون ۴ به بعد تبدیل شده به این نوع خاص شیشهٔ نشکن با دورهٔ آلمینیومی که در حقیقت به عنوان دو آنتن مجزا هم عمل میکنه. پس یک مقدار زیادی از این موضوع به علت نیاز فنی است. هر چند مسلما خوش آمدن یا نیامدن از این طرح، یک سلیقهٔ شخصی است و مثلا این چیزی که به نظر شما زیبا نیست را اتفاقا من بسیار دوست دارم و بنظرم ساده و شیک می‌آید.

[نمایش]
The back of the original iPhone was made of aluminum with a black plastic accent. The iPhone 3G and 3GS feature a full plastic back to increase the strength of the GSM signal. The iPhone 3G was available in an 8 GB black model, or a black or white option for the 16 GB model. They both are now discontinued. The iPhone 3GS was available in both colors, regardless of storage capacity.

The white model was discontinued in favor of a black 8 GB low-end model. The iPhone 4 has an aluminosilicate glass front and back with a stainless steel edge that serves as the antennas.


به نقل از:
http://en.wikipedia.org/wiki/IPhone
نماد کاربر
Ilia
Site Admin
 
پست‌ها : 6175
تاریخ عضویت: 25 سپتامبر 2006, 01:01
محل سکونت: کانادا

Re: رویکرد اپل به طراحی: اصلاحات یا انقلاب؟

پستتوسط iShahin » 14 سپتامبر 2012, 08:03

Ilia نوشته است:[نمایش]
پشت آیفون اولیه فلزی بود با روکش پلاستیکی. بعد در آیفون 3G و 3GS کلا تبدیل شد به نوع خاصی از پلاستیک که به گفتهٔ ویکپیدیا به دریافت سیگنال کمک میکرد. بعد هم از آیفون ۴ به بعد تبدیل شده به این نوع خاص شیشهٔ نشکن با دورهٔ آلمینیومی که در حقیقت به عنوان دو آنتن مجزا هم عمل میکنه. پس یک مقدار زیادی از این موضوع به علت نیاز فنی است. هر چند مسلما خوش آمدن یا نیامدن از این طرح، یک سلیقهٔ شخصی است و مثلا این چیزی که به نظر شما زیبا نیست را اتفاقا من بسیار دوست دارم و بنظرم ساده و شیک می‌آید.

[نمایش]
The back of the original iPhone was made of aluminum with a black plastic accent. The iPhone 3G and 3GS feature a full plastic back to increase the strength of the GSM signal. The iPhone 3G was available in an 8 GB black model, or a black or white option for the 16 GB model. They both are now discontinued. The iPhone 3GS was available in both colors, regardless of storage capacity.

The white model was discontinued in favor of a black 8 GB low-end model. The iPhone 4 has an aluminosilicate glass front and back with a stainless steel edge that serves as the antennas.


به نقل از:
http://en.wikipedia.org/wiki/IPhone


ممنون ایلیا جان بنده هم با نظرت موافقم که این مود کاملا سلیقه ای هست اما آیا اگر موارد فنی رو کنار بگزاریم شما پشت یک تکه آلمینیومی رو ترجیح میدی یا همین دو تکه که الان هست؟!!

[url=https://mobile.twitter.com/S3micolon]follow me on twitter: @s3micolon[/url

نماد کاربر
iShahin
 
پست‌ها : 453
تاریخ عضویت: 20 اوت 2009, 01:06

Re: رویکرد اپل به طراحی: اصلاحات یا انقلاب؟

پستتوسط Ilia » 14 سپتامبر 2012, 08:13

این شیشه‌ای کاملا مسطح را بیشتر دوست دارم.

…و تازه امروز فهمیدم که درست دو سال از خرید آیفون ۴ من گذشته و میتوانم شامل آن تخفیف ۴۰۰ دلاری برای ارتقاء به آیفون ۵ بشوم!
و از بعد از ظهر که این را فهمیدم و کیفیت عکس‌های این آیفون ۵ را هم دیدم، با خودم در حال جنگم! :-)
نماد کاربر
Ilia
Site Admin
 
پست‌ها : 6175
تاریخ عضویت: 25 سپتامبر 2006, 01:01
محل سکونت: کانادا

Re: رویکرد اپل به طراحی: اصلاحات یا انقلاب؟

پستتوسط AliGhz » 17 سپتامبر 2012, 15:19

این مقاله که امروز در نیویورک تایمز منتشر شده، دقیقا مربوط به موضوع این تاپیک نیست، اما همچنان مرتبط است. یک بررسی جالب است دربارۀ این‌که تلفن‌های هوشمند، امروز در چه جایگاهی هستند و باید چه انتظاری از پیشرفت آنها در سال‌های پیشِ رو داشته باشیم. خواندنی است:

http://www.nytimes.com/2012/09/17/techn ... ahead.html
 Think Different.
نماد کاربر
AliGhz
Site Admin
 
پست‌ها : 2144
تاریخ عضویت: 14 نوامبر 2009, 16:55
محل سکونت: تهران

Re: رویکرد اپل به طراحی: اصلاحات یا انقلاب؟

پستتوسط AliGhz » 18 سپتامبر 2012, 11:43

رازگشایی از شعبده اپل: چرا آی‌فون پنج -همان گوشی «دراز و بی‌قواره»- این همه پرفروش شده است؟
http://1pezeshk.com/archives/2012/09/ap ... -turn.html
 Think Different.
نماد کاربر
AliGhz
Site Admin
 
پست‌ها : 2144
تاریخ عضویت: 14 نوامبر 2009, 16:55
محل سکونت: تهران

بعدی


بازگشت به متفرقه


کاربران حاضر در این انجمن: بدون کاربران آنلاین و 13 مهمان