انجمن ویکی قلم‌های فارسی
ورود / عضویت

نفروختن آیپد و آیفون به مشتری ایرانی در اپل استوری در آمریکا

بخش موضوعات متفرقه

Re: نفروختن آیپد و آیفون به مشتری ایرانی در اپل استوری در آم

پستتوسط Ilia » 22 ژوئن 2012, 06:51

به نقل از بیبیسی:

[نمایش]
'فارسی حرف زدن دلیل نفروختن محصولات اپل به افراد نیست'
سام فرزانه بی‌بی‌سی واشنگتن
به روز شده: 17:06 گرينويچ - پنج شنبه 21 ژوئن 2012 - 01 تیر 1391

ترکش تحریم های آمریکا علیه ایران به دختری ایرانی تبار در ایالت جورجیای آمریکا هم برخورد کرد. دختری ۱۹ ساله که می خواست یک دستگاه آی‌پد بخرد، با این جمله فروشنده آمریکایی روبه رو شد: "کشور ما با کشور شما ارتباط خوبی ندارد و برای همین نمی توانیم به شما آی‌پد بفروشیم."

این در حالی است که وزارت دارایی آمریکا می گوید صرف فارسی زبان بودن و ایرانی بودن دلیل نمی شود که کسی نتواند از اپل یا هر فروشگاه دیگری در آمریکا خرید کند. البته "مادامی که این وسیله در ایالات متحده آمریکا مورد استفاده قرار بگیرد."

سحر ثابت، در آمریکا متولد شده و حتی در مخیله‌اش هم نمی گنجید که روزی در کشوری که خانه اوست، کسی او را از خریدن جنسی که در فروشگاه است منع کند.

او دوباره به فروشگاه باز می گردد و این بار مدیر فروشگاه به او دستورالعملی را نشان می دهد که می گوید بر اساس آن نمی‌توانند به او و شوهر خاله اش آی‌پد بفروشند.

"دوباره از مغازه بیرون رفتم و از توی مرکز خرید به فروشگاه اپل زنگ زدم و گفتم که من شهروند آمریکا هستم و می خواهم که یک دستگاه آی‌پد بخرم." سحر با ناباوری می گوید: "تلفن را روی من قطع کردند."

ماجرا از این جا شروع می شود که سحر و شوهرخاله‌اش آی‌پدی که می خواهند بخرند را انتخاب می کنند و وقت پول دادن که می‌رسد، سحر به فارسی از شوهر خاله‌اش قیمت را می‌پرسد.

فروشنده که منتظر گرفتن پول بود، زبانی ناآشنا را می شنود و از او می پرسد که آنها چه زبانی حرف می زنند: "گفتم فارسی. گفتم ما ایرانی هستیم."

"ما ایرانی هستیم" انگار که این جمله باطل‌السحرش باشد که با گفتنش از باشگاه دارندگان آی‌پد اخراج می‌شود.

اجرای بلامنازع قانون؟

سحر به ایرانی بودن خود افتخار می کند. در گفتگویی که با پدرش رضا ثابت داشتم، گفت که در خانه آنها فارسی حرف زدن یک قانون است. برای همین شاید عجیب نباشد که سحر با افتخار و در جواب فروشنده گفت که ایرانی است.

هستند مهاجرانی که ملیت خود را به سختی به دیگران می گویند و سعی می کنند که آن را پنهان کنند. مهاجرانی هم هستند که سخت می شود فهمید از کجا هستند. مثلا آنها که عربی حرف می زنند یا آنها که زبان مادری‌شان اسپانیایی است.

در دستورالعمل شرکت اپل آمده بود که فروش محصولات این شرکت به کوبا هم ممنوع است. سحر می گوید: "اما کسی متوجه نمی شود که چه کسی کوبایی است. چون خیلی های دیگر هم اسپانیایی حرف می زنند."

بعد به شرکت اپل تلفن می کند و ماجرا را برایشان شرح می دهد. آنها عذرخواهی می کنند و به او توصیه می کنند که آی‌پد را اینترنتی بخرد تا مجبور نباشد با کارکنان فروشگاه مواجه شود.

آیا این برایش کافی بود؟ نه.

سحر می خواهد که وکیل شود. او گفت که می خواهد "چیزهایی را در کشور (آمریکا) بهتر کند."

گام اولش هم این بود که این ماجرا را به شبکه خبری محلی اطلاع دهد.

گزارشگر شبکه محلی به سوژه علاقه‌مند می شود و گزارشی می سازد که صدایش به گوش بسیاری در آمریکا می رسد.

از جمله به شورای ملی ایرانیان آمریکایی، نایاک. نایاک در این خصوص بیانیه ای می دهد.

تحریم های کشورهای غربی علیه ایران، صادرات را به این کشور با مشکلات جدی روبه‌رو کرده است. حتی برای کالاهایی مصرفی و دم دستی مانند تلفن همراه یا آی‌پد.

جمال عبدی از شورای ملی ایرانیان آمریکایی می گوید: "من با این تحریم‌ها مخالفم. برای اینکه مردم ایران باید بتوانند آزادانه با تلفن حرف بزنند."

آقای عبدی می گوید: "آنقدر تحریم ها، گسترده هستند که حالا آمریکایی‌های ایرانی‌تبار و ایرانیانی که با ویزا در این کشور هستند را هم تحت تاثیر قرار می دهد."

به گفته او قانون های تحریم علیه ایران "آنقدر گنگ هستند" که شرکتهایی مانند اپل از آنها بیش از حد استفاده می کنند.

به گفته آقای عبدی، سحر و آدم هایی مانند او هدف تحریم ها نبوده اند و این اتفاق از آثار تحریم های گسترده علیه ایران است.

در توضیح موضع دولت آمریکا، جان سالیوان، از سخنگویان وزارت دارایی این کشور به بی‌بی‌سی فارسی چنین گفت: "هیچ دستورالعمل یا قانونی از سوی دولت آمریکا به شرکت اپل و شرکت هایی مانند اپل ابلاغ نشده که بنا به آن بتوانند مانع از فروش محصولاتشان به کسانی، از جمله فارسی زبانان و ایرانیانی شوند که می خواهند از آنها در ایالات متحده استفاده کنند."

شرکت اپل در واکنش به این موضوع، متنی را برای بی‌بی‌سی فرستاده که در آن آمده فروشندگان اپل، به زبان های مختلفی می توانند حرف بزنند و "تنوع نژادی یکی از بخش های مهم فرهنگ کاری ماست."

این متن کوتاه، با این جمله به پایان رسیده که "ما نسبت به کسی تبعیض قائل نمی شویم."

ترکش

با این همه یک وکیل که در زمینه تحریم های ایران تحقیق کرده است، می گوید چنین اتفاق هایی می تواند روی دهد.

فرهاد علوی می گوید: "بنا به قانون تحریم ها، شرکت ها وظایفی دارند حالا تا چه حدی بخواهند وظایف را انجام دهند و از خریدار سوال کنند، وابسته است به خود شرکت و ریسکی که می خواهند بپذیرند."

گاهی برخی از کارمندان دوست دارند که مو را از ماست بیرون بکشند. حتی اگر به قیمت از دست دادن یک مشتری تمام شود یا به قیمت دردسری رسانه ای برای آن شرکت.

در گفتگویی که با یکی از کارمندان شرکت اپل داشتم او گفت که تا کنون از کسی نپرسیده که از کجا می آید.

تحریم های ایران در حال افزایش است. به نظر می رسد که هرچند کشورهای غربی به "هوشمند" بودن تحریم هایشان معتقدند اما ممکن است که افراد، هرچند که در ایران هم نباشند، به عواقب این تحریم ها دچار شوند. مثل ماجرای دختری در جورجیا که با شوهرخاله‌اش برای خرید آی‌پد به فروشگاه اپل رفته بود.


http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2012/ ... ians.shtml
نماد کاربر
Ilia
Site Admin
 
پست‌ها : 6175
تاریخ عضویت: 25 سپتامبر 2006, 01:01
محل سکونت: کانادا

Re: نفروختن آیپد و آیفون به مشتری ایرانی در اپل استوری در آم

پستتوسط Mehdi.y » 22 ژوئن 2012, 07:46

دوست دارم بدونم اگه جابز زنده بود با این ماجرا چگونه برخورد میکرد
Mehdi.y
 
پست‌ها : 557
تاریخ عضویت: 24 اکتبر 2010, 20:41

Re: نفروختن آیپد و آیفون به مشتری ایرانی در اپل استوری در آم

پستتوسط iShahin » 22 ژوئن 2012, 08:15

Mehdi.y نوشته است:[نمایش]
دوست دارم بدونم اگه جابز زنده بود با این ماجرا چگونه برخورد میکرد


من هم خیلی دوست داشتم در زمان زنده بودن عمو استیو این اتفاق میوفتاد...

[url=https://mobile.twitter.com/S3micolon]follow me on twitter: @s3micolon[/url

نماد کاربر
iShahin
 
پست‌ها : 453
تاریخ عضویت: 20 اوت 2009, 01:06

Re: نفروختن آیپد و آیفون به مشتری ایرانی در اپل استوری در آم

پستتوسط AliGhz » 22 ژوئن 2012, 11:50

حالا این رو قانوندان ها و وکلا بهتر میدونن. اما تصور میکنم نمیشه کسی رو حتی فقط به این دلیل که نیت انجام جرمی رو داره بازداشت کرد (یا در اینجا، از دسترسی او به یک محصول جلوگیری کرد). حتی یک ایرانی که با پاسپورت ایرانی به آمریکا سفر کرده و همراه آیفونش در حال خروج از فرودگاه جان اف کندی است، شاید میخواهد این آیفونش را در آمستردام به دوستی بدهد و بعد برود ایران. همین کیس ها نشان میدهد که اجرای مته به خشخاش گذارانه این قوانین مسخره و مزخرف چه موقعیت های مضحکی را میتواند ایجاد کند. امیدوارم این خانم این موضوع را پیگیری کند تا به یک نتیجه روشنی برسد. اپل هم بالاخره لطف کرد و چیزی درباره این ماجرا گفت. با سیاستی که اپل کلا برای حرف نزدن و موضع نگرفتن و پاسخ رسانه ها را ندادن دارد، همین یک مو هم که تا الان از این آقا خرسه کنده شده غنیمیت است!
 Think Different.
نماد کاربر
AliGhz
Site Admin
 
پست‌ها : 2144
تاریخ عضویت: 14 نوامبر 2009, 16:55
محل سکونت: تهران

Re: نفروختن آیپد و آیفون به مشتری ایرانی در اپل استوری در آم

پستتوسط ehs.ehsan » 22 ژوئن 2012, 22:30

علی جان خیلی خوب است که ما در ایرماگ که مختص بحث در مورد اپل و محصولاتش است اینگونه واضح و شفاف در برابر این رفتار زشت و غیر قابل توجیه موضع می‌گیریم. یک سر به سایت‌های رزد و آبی دیگر بزنید ببینید چطور عده‌ای بی‌هویت که اسم خودشان را اپلی! گذاشته‌اند دارند این اتفاق را توجیه می‌کنند.
احسان
نماد کاربر
ehs.ehsan
 
پست‌ها : 240
تاریخ عضویت: 21 آوریل 2011, 00:34

Re: نفروختن آیپد و آیفون به مشتری ایرانی در اپل استوری در آم

پستتوسط Pooria Azimi » 22 ژوئن 2012, 23:30

تابناک این خبر رو کار کرد:

http://www.tabnak.ir/fa/news/252832/خودداری-شرکت-اپل-از-فروش-کالا-به-ایرانیان


تعدادی از نظرات عجیب (به تعداد مثبت و منفی‌ها هم دقت کنید!):

IMG_0133.PNG

IMG_0134.PNG

IMG_0135.PNG

IMG_0136.PNG
نماد کاربر
Pooria Azimi
Site Admin
 
پست‌ها : 3332
تاریخ عضویت: 23 اوت 2008, 14:32
محل سکونت: Santa Barbara, CA

Re: نفروختن آیپد و آیفون به مشتری ایرانی در اپل استوری در آم

پستتوسط AliGhz » 22 ژوئن 2012, 23:43

ممنون احسان جان.

در مورد موضوعی که پوریا نوشته بود، یعنی گفتن این موضوع توسط مشتری به کارمند اپل درباره ارسال این آیپد برای فامیلی در ایران، در خبر مربوطه خوانده بودم اما به آن خیلی توجه نکرده بودم. بعدا وقتی سعی کردم نظام فکری یک ردنک/عرزشی را بررسی و از دید او به این قضیه نگاه کنم، دیدم او طبیعی ترین رفتار را انجام داده. در نظام فکری صفر و یک او که کاری یا گناه است یا ثواب، و این را دیگری برایش تعیین کرده نه اینکه خودش با تفکر به آن رسیده باشد، آگاهی از اینکه ممکن است او وسیله انجام یک کار خطا/غیرقانونی/گناه باشد، موضوعی است که به سادگی نمیتواند از آن چشم بپوشد. من فکر میکنم اگر او آیپد را با این «آگاهی» میفروخت، شب خوابش نمی برد و با وجدانش نمیتوانست کنار بیاید.

اما از سوی دیگر، این کار او با هر انگیزه ای انجام شده باشد، ظاهر بیرونی اش عملی کاملا تبعیض آمیز و احتمالا نژادپرستانه و نقض حقوق یک انسان است. بیانیه خنثای اپل هم گره ای نمیگشاید و هرچند اپل میفرماید ما تبعیض نداریم و...، اما در قبال تبعیضی که «اتفاق افتاده» موضع نمیگیرد و حرف روشنی نمیزند. مثل اینکه اپل بگوید ما ماست سیاه نداریم، اما یک نفر هست که از اپل ماست سیاه خریده است. این را که دیگر نمیتوان کتمان کرد.

و این ما را میرساند به یک لایه بالاتر که همان تصویب و اجرای قوانین تبعیض آمیزی است که ردنک ها/عرزشی هایی مثل جرج بوشِ ششلول بند و رفقا و همفکران تهی مغزتر از خودش وضع کرده و پیشنهاد داده اند و حتی رئیس جمهور محترمی مثل اوباما هم ناگزیر از تن دادن به آنهاست.

اما چه میتوان کرد؟ خانم ثابت که خودش موضوع را همان ابتدا رسانه ای کرد و امیدوارم پی اش را بگیرد تا این موضوع به دادگاه های عالی کشانده شود و قضات و وکلا و حقوقدانان آمریکایی واقعا تصمیم بگیرند مصادیق اجرای این قوانین مبهم اما به قول سیاستمدارانشان «هوشمندانه» چیست و چطور باید آنها را اجرا کرد. آیا باید از هر کسی که وارد اپل استور میشود مثلا تعهدنامه کتبی گرفت که این دستگاه را به فرد یا افرادی در کشورهای ممنوعه نخواهد فرستاد؟

از سوی دیگر، هر کدام از ما میتوانیم کاری کنیم. اهمیت این کار از اعتراض به تغییر نام خلیج فارس یا درخواست از اپل برای گنجاندن ویژگی های حمایتگر خط و زبان فارسی در برنامه هایش اگر بیشتر نباشد، قطعا کمتر نیست. این اتفاقی است که هویت ما و همه نسل های بعد از ما را هدف گرفته. اگر میخواهیم فرزندان ما به سعدی و حافظ و فردوسی و خلیج فارس و تخت جمشید و شاهکارهای معماری اصفهان افتخار کنند، نمیتوانیم از کنار این اتفاق ساده بگذریم. و یادمان باشد آمریکا کشوری است که در سالهای نه چندان دور، یک سیاه در اتوبوس باید جایش را به یک سفید میداد، اما امروز یک سیاه رئیس کاخ سفید است. واقعا زور دارد در همچنین کشوری، این اتفاقهای تبعیض آمیز رخ دهد.

ما هر چه به فارسی بنویسیم، حرفهایی است میان خودمان. باید جامعه جهانی و رسانه ها را از این موضوع آگاه تر کنیم و بخواهیم پی این موضوع را بگیرند و کاری کنند. مورد خانم ثابت رسانه ای شده، اما شاید دیگرانی هم این تجربه ها را داشته اند و نگفته اند. شاید از اتباع آن کشورهایی ممنوعه دیگر هم از این تجربه ها داشته اند. واقعا یک کوبایی چه جرمی مرتکب شده که نباید به او یک محصول اپل فروخت؟

من پیشنهاد میکنم هر کسی که این متن را میخواند و تا حدی انگلیسی بلد است که یک متن نوشته کوتاه بتواند بنویسد، به رسانه های مختلف ایمیل بزند و درخواست کند آنها این موضوع را پوشش بدهند و پی بگیرند. میتوان به نهادهای تصمیم گیر در آمریکا و نهادهای بین المللی هم ایمیل زد. میتواند نامه و تماس تلفنی و حتی حضوری هم باشد. کسانی که دوستان غیرایرانی دارند، میتوانند آنها را آگاه کنند و از آنها هم بخواهند چنین کارهایی را انجام دهند. مسئله فقط نفروختن آیپد به یک نفر نیست. و حتی با عذرخواهی رسمی اپل و پرداخت جریمه و اخراج یا انتقال آن کارمند و رئیس فروشگاه تمام نمیشود. باید کاری کرد که خود اوباما مجبور به موضع گیری شود. باید کنگره آمریکا را بازخواست کرد. و ما این قدرت را داریم اگر بخواهیم. قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود.

اگر تصمیم گرفتید نامه ای بنویسد، پیشنهاد میکنم این سه مورد را رعایت کنید؛
۱- از دایره ادب و اخلاق خارج نشوید.
۲- تا حد ممکن کوتاه بنویسید. هر چه کوتاه تر، احتمال خوانده شدنش و سریعتر خوانده شدنش بیشتر.
۳- بخواهید «کاری انجام دهند.» صرف اعلام اعتراض کافی نیست. مثلا اگر به نیوزویک ایمیل میزنید، درخواست کنید این story را دنبال کنند، کیس های دیگری را چه از ایران و چه از ملیت های ممنوعه دیگر جست و جو کنند که ممکن است تجربه های مشابه داشته اند. و...
 Think Different.
نماد کاربر
AliGhz
Site Admin
 
پست‌ها : 2144
تاریخ عضویت: 14 نوامبر 2009, 16:55
محل سکونت: تهران

Re: نفروختن آیپد و آیفون به مشتری ایرانی در اپل استوری در آم

پستتوسط Ilia » 23 ژوئن 2012, 00:35

این موضوع زیادی داره بزرگ میشه!

این که این به عرق ملی ایرانی‌ها برخورده و اینکه دمل مشکلات دیگه هم باهش سوزن خورده رو یک لحظه بگذارید کنار و کلاهتون رو قاضی کنید.

یکی تو قم اومده، خواسته تسبیح و مهر بخره بفرسته به کس و کارش در اسرائیل! یه قمی هم خونش به جوش اومده و نفروخته. این معنیش این نیست که همهٔ ایرانی‌ها نژادپرستند و غیره. صاحب مغازه هم نخواهد اومد در ایران کار اون که نفروخته رو شدیدا تقبیح کنه، چون خودش میشه بی‌دین!

ببخشید که مجبور شدم مثال اینطور صریح بزنم، اما داستان همینه که گفتم. فقط سر و تهش کردم که براتون ملموس بشه. فقط یک فرقی که اینجا هست اینه که اینجا این خریدار میتونه شکایت کنه وصداش رو بجایی برسونه، اما احتمالا اون بابا در قم، خودش محاکمه میشد.

از این بدترهاش هم همانطور که خودتون میدونید در ایران خودمون هست. همونطور که قبلا هم همینجا مطرح شد، من دلم میگیره هر بار یاد اون بچه‌های از مادر ایرانی و از پدر افغانی می‌افتم که تو عمرشون جایی رو غیر از ایران ندیدند، اما هیچ حقی ندارند. یا رسما یک اطلاعیه میدند که ورود این ملیت به این استان ممنوعه و غیره.

من همانطور که قبلا هم گفتم، از این مسئله ناراحت شدم و از اپل هم دفاع نمیکنم. اما این وسط یک عده که منتظرند بل بگیرند، فقط سوژه دستشون افتاده که الکی مزخرفات بگند. این تحریم‌ها شامل همه چی میشه، اپل و اینتل هم نداره. اگر این فروشنده در فروشگاه مایکروسافت هم کار میکرد، احتمالا همین گیر رو میداد. از این جور اتفاقات رو هم بیشتر خواهیم دید که کمتر نخواهد شد. خیلی‌هاش هم متاسفانه مدیون همین وجهه‌ایست که با گفتن شعارها و حرف‌های نسنجیده توسط گردانندگان کشور خودمون، از ایران درست شده.
نماد کاربر
Ilia
Site Admin
 
پست‌ها : 6175
تاریخ عضویت: 25 سپتامبر 2006, 01:01
محل سکونت: کانادا

Re: نفروختن آیپد و آیفون به مشتری ایرانی در اپل استوری در آم

پستتوسط Mehdi.y » 23 ژوئن 2012, 01:28

دقیقا ایلیا جان حرف منم همین است
من نمیدونم چه انتظاری دارید یه کشوری که علنا داره میگه با ایران اختلاف داره فرض کنید نمیخواد به ایرانی جنس بده این همه کشور از انگلیس و فرانسه و روسیه و کشورهای عربی و چین نمیان علتا بگن با ایران مشکل دارند مسئولانمونو خر میکنند و کلاه سرشون میزارن و توی سیاستم از پشت خنجر میزنن و جنساشونم از مجاری قانونی وارد میشه و مردم گرگر میخرن و بدترین توهینها و بی‌احترامیها رو به کشور و مردم و دین میکنند و .... هیچکی جیکش در نمیاد، اگر قرار به گیر دادن و حس وطن پرستیه که خیلیا قبل از امریکا قرار دارن و ما باهاشون ارتباط دیپلماتیک و صادرات! و واردات داریم اول خر اونارو بگیریم بعد میریم سراغ استکبار جهانی!
در کل 1 بار ویرایش شده. اخرین ویرایش توسط Mehdi.y در 23 ژوئن 2012, 01:31.
Mehdi.y
 
پست‌ها : 557
تاریخ عضویت: 24 اکتبر 2010, 20:41

Re: نفروختن آیپد و آیفون به مشتری ایرانی در اپل استوری در آم

پستتوسط .SorousH. » 23 ژوئن 2012, 01:29

من هم کاملا با حرفهای آقا ایلیا موافقم.
معذرت میخوام این حرفها رو میزنم اما واقعیته :
مدتیه که مُد شده تا اتفاقی میافته ،اون اتفاق مدتی سوژه میشه تا اونقدر اون مسئله رو بزرگ میکنن تا آبرو ریزی راه میافته.
این عادت هم از فیسبوک پاشده.
توی این سری موارد واقعا سنگ تموم گذاشتیم. بجای اینکارا بهتره یه کاری کنیم منبع بوجود آمدن این مسائل از ریشه کنده بشه...
اینکه بیایم حمله کنیم به صفحه فیسبوک اپل و کاخ سفید و پپسی و پادشاه عربستان و... بد و بیراه بگیم ، جز بی آبرو کردن خودمون چیزی دستگیرمون نمیشه.
این مسئله هم عین نحوه برخورد ما با افغانها و عربهاست! اینکه تمدن ۲۰۰۰ ساله داریم و ... هم شده یک حرف که ما خیلی بترکونیم! شاخ غول میشکنیم و ... اونها هم دولتی به خوشگلیه دولت خودمون دارن و در خواب کردن و ریختن یکسری افکار توی ذهن مردمشون استادن و خراب کردن وجهه ی ایرانی هم از این نوعه.
مثال آقا ایلیا هم مثال خوبی بود. اینجا مذهبیون ما وجهه ی بدی نسبت به آمریکا و... دارن، اونها هم دسته ای از این قبیل مردمشون افکار بدی نسبت به ما دارن.
گر چند که این آمریکاییها هم خیلی خیلی ادعاشون میشه و باید مشت محکمی بر دهنشون زد :-D
اون خانوم هم شاید اگه خودش کاری بتونه بکنه.
نظرم خیلی پراکنده شد، ببخشید :!:
نماد کاربر
.SorousH.
 
پست‌ها : 467
تاریخ عضویت: 24 مه 2010, 02:47
محل سکونت: شــیراز

Re: نفروختن آیپد و آیفون به مشتری ایرانی در اپل استوری در آم

پستتوسط AliGhz » 23 ژوئن 2012, 02:00

[نمایش]
رُزا پارکس (۴ فوریه ۱۹۱۳-۲۴ اکتبر ۲۰۰۵) یک زن سیاه‌پوست (آمریکایی آفریقایی‌تبار) آمریکایی و از فعالان جنبش حقوق مدنی آمریکا بود که بعداً توسط کنگره آمریکا به عنوان «مادر جنبش آزادی» و «بانوی اول جنبش حقوق مدنی» شناخته شد.

رزا پارکس به این خاطر مشهور است که در روز ۱ دسامبر سال ۱۹۵۵ از دادن صندلی‌اش در اتوبوس به یک مرد سفیدپوست خودداری کرد و در نتیجه بازداشت و جریمه شد. وی در تاریخ آمریکا جایگاه ویژه‌ای دارد و اقدام اعتراض‌آمیز وی در روز اول دسامبر سال ۱۹۵۵ در ایالت آلابامای ایالات متحده آمریکا علیه مقررات نژادی نقطه آغاز نمادین جنبش حقوق مدنی سیاهان آمریکا قلمداد می‌شود. خودداری رزا پارکس از واگذاری صندلی‌اش در یک اتوبوس شهری به یک مرد سفیدپوست و بازداشت متعاقب وی به تحریم گسترده شبکه ترابری همگانی توسط سیاهان منجر شد و به اعتراضات گسترده‌تر دامن زد. کشیش جوانی به نام مارتین لوتر کینگ که بعداً رهبری جنبش مدنی سیاهان را به عهده گرفت، سازماندهی آن تحرکات را به عهده داشت.جنبش اعتراضی او سرانجام به تصویب قانون حقوق مدنی سال ۱۹۶۴ انجامید که هرگونه تبعیض نژادی در آمریکا را ممنوع می‌کرد.

پارکس در سال ۲۰۰۵ در سن ۹۲ سالگی درگذشت و در ساختمان کپیتال هیل در واشنگتن دفن شد. وی تنها زن سیاهپوست تاریخ آمریکا است که در چنین مکانی دفن شده‌است.

متن بالا از ویکی پدیا
http://en.wikipedia.org/wiki/Rosa_Parks


AliGhz نوشته است:[نمایش]
اگر تصمیم گرفتید نامه ای بنویسد، پیشنهاد میکنم این سه مورد را رعایت کنید؛
۱- از دایره ادب و اخلاق خارج نشوید.
۲- تا حد ممکن کوتاه بنویسید. هر چه کوتاه تر، احتمال خوانده شدنش و سریعتر خوانده شدنش بیشتر.
۳- بخواهید «کاری انجام دهند.» صرف اعلام اعتراض کافی نیست. مثلا اگر به نیوزویک ایمیل میزنید، درخواست کنید این story را دنبال کنند، کیس های دیگری را چه از ایران و چه از ملیت های ممنوعه دیگر جست و جو کنند که ممکن است تجربه های مشابه داشته اند. و...

این پیشنهاد که انجامش وابسته به تصمیم شخصی افراد خواهد بود، با کپی/پیست کردن متنهای یکسان، امضا کردن پتیشن های آنلاین، حمله به صفحه فیسبوک این و آن و حرکتهای کور این شکلی، خیلی فرق دارد. با یک گل بهار نمیشود، اما بهار با شکفتن اولین گل آغاز میشود.
 Think Different.
نماد کاربر
AliGhz
Site Admin
 
پست‌ها : 2144
تاریخ عضویت: 14 نوامبر 2009, 16:55
محل سکونت: تهران

Re: نفروختن آیپد و آیفون به مشتری ایرانی در اپل استوری در آم

پستتوسط AliGhz » 23 ژوئن 2012, 15:59

اینجا از طریق جست‌وجوی گوگل، فهرستی از سایت‌ها و خبرگزاری‌ها و... را می‌توان دید که دربارۀ این خبر نوشته‌اند:
http://tinyurl.com/7pqo5kj

در میان آنها منابع اسپانیایی‌زبان و چینی یا ژاپنی هم دیده می‌شوند. بی‌بی‌سی انگلیسی هم درباره‌اش نوشته، اما رسانه‌هایی مثل نیویورک‌ تایمز، گاردین، تایم، نیوزویک و نظایر اینها که اسم‌ورسم‌دارترند، چیزی در این باره ننوشته‌اند. (حداقل من با سرچ در آنها، چیزی پیدا نکردم).

این هم از سایت پرس تی‌وی بدون شرح است:
تیترش:
Apple goes racist, shuns Iranian clients
سوتیترش:
Apple is wildly notorious for advocating racism as a main part of its policies and the recent move can be interpreted as an instance of the company's exercising racism.
http://www.presstv.ir/detail/2012/06/20 ... g-customer
 Think Different.
نماد کاربر
AliGhz
Site Admin
 
پست‌ها : 2144
تاریخ عضویت: 14 نوامبر 2009, 16:55
محل سکونت: تهران

Re: نفروختن آیپد و آیفون به مشتری ایرانی در اپل استوری در آم

پستتوسط AliGhz » 23 ژوئن 2012, 17:43

این هم خبر بی‌بی‌سی جهانی است؛ نویسنده‌اش همان سام فرزانه است، اما به‌نظر می‌رسد از نسخۀ فارسیِ خبر کامل‌تر است:
http://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-18545003

این بخش‌هایش جالب است:
[نمایش]
She added: "The guy I spoke to... was at the check-out line. He didn't know anything about me or what I was buying it for. He just asked me 'what language are you speaking?' I just said I'm from Iran. He didn't know anything else."

(یعنی آن کسی که از فروش آی‌پد به خانم ثابت امتناع کرده، نشنیده بوده که قرار است این دستگاه برای کسی در ایران فرستاده شود. و صرفا به‌خاطر ایرانی بودن او، از فروش آن امتناع کرده است.)
[نمایش]
On Thursday, about a dozen activists went to an Apple store in New York and demanded the company stop "profiling" Iranian and Iranian-American consumers.

And in Georgia, other Iranians and Iranian-Americans planned to return to the Alpharetta store and speak ostentatiously in Farsi.


من برای نیویورک تایمز، واشنگتن پست، گاردین، ایندیپندنت، تایم، نیوزویک، نیویورکر، اکونومیست و the week ای‌میل زدم و درخواست کردم این موضوع را پوشش دهند و پی آن را بگیرند. برای اپل هم ای‌میل زدم و نوشتم بیانیه‌اش ناکافی بوده و باید از ایرانیان به‌خاطر این موضوع عذرخواهی کند و اطمینان بدهد که در آینده از این اتفاق‌ها نخواهد افتاد.
 Think Different.
نماد کاربر
AliGhz
Site Admin
 
پست‌ها : 2144
تاریخ عضویت: 14 نوامبر 2009, 16:55
محل سکونت: تهران

Re: نفروختن آیپد و آیفون به مشتری ایرانی در اپل استوری در آم

پستتوسط Pooria Azimi » 23 ژوئن 2012, 19:24

رجانیوز هم مطلبی در این رابطه با اتفاقی که در ایالت آتلانتا ( :lol: ) رخ داده کار کرد.

پرده جدیدی از کینه امریکایی نسبت به مردم ایران + فیلم
اوباما به مردم ایران پیام دوستی می‎دهد؛ اَپل به فارسی‌زبانان امریکا جنس نمی‎فروشد!


http://rajanews.com/detail.asp?id=129831

Atlanta.jpg
نماد کاربر
Pooria Azimi
Site Admin
 
پست‌ها : 3332
تاریخ عضویت: 23 اوت 2008, 14:32
محل سکونت: Santa Barbara, CA

Re: نفروختن آیپد و آیفون به مشتری ایرانی در اپل استوری در آم

پستتوسط Ilia » 23 ژوئن 2012, 19:36

همونطور که قبلا گفتم:

Ilia نوشته است:[نمایش]
… اما این وسط یک عده که منتظرند بل بگیرند، فقط سوژه دستشون افتاده که الکی مزخرفات بگند. این تحریم‌ها شامل همه چی میشه، اپل و اینتل هم نداره. اگر این فروشنده در فروشگاه مایکروسافت هم کار میکرد، احتمالا همین گیر رو میداد. از این جور اتفاقات رو هم بیشتر خواهیم دید که کمتر نخواهد شد. خیلی‌هاش هم متاسفانه مدیون همین وجهه‌ایست که با گفتن شعارها و حرف‌های نسنجیده توسط گردانندگان کشور خودمون، از ایران درست شده.
نماد کاربر
Ilia
Site Admin
 
پست‌ها : 6175
تاریخ عضویت: 25 سپتامبر 2006, 01:01
محل سکونت: کانادا

قبلیبعدی


بازگشت به متفرقه


کاربران حاضر در این انجمن: بدون کاربران آنلاین و 11 مهمان