مشکلی که در نخستین پست این مبحث دربارهاش نوشتم، حل شد!حدود یک ماه پیش بود که اشتراک یکسالۀ مجلۀ نیوساینتیست را از طریق برنامۀ zinio و خرید in-app، بهقمیت ۷۵ دلار به نرخ رایج ایالات متحده خریدم. (و قیمت out-app این اشتراک، ۷۲ دلار بود -تفاوتی معقول.) فرایند خرید انجام و این پیغام دلگرمکننده ظاهر شد که خواستم از نظر اهمیت تاریخی! save-اش کنم:
و خوشحال و خرّم، رفتم که مجله را بخوانم؛ اما... پیغام خطا آمد و نوشت که با پشتیبانی zinio تماس بگیرید. به صفحۀ اکاتنم در سایت zinio رفتم و دیدم که این اشتراک اصلا اضافه نشده، اما ۷۵ دلار از اکانت آیتونز من کم شده. خلاصه، ایمیل زدم و با دو-سه بار پیگیری، حدود ۲۴ ساعت بعد یکی از
رفقا پاسخ داد و اظهار تاسف کرد و گفت گویا این خرید، process نشده و پیشنهاد کرد برای دریافت refund، با اپل تماس بگیرم. ضمنا
حال داد و شمارۀ آن هفتۀ نیوساینتیست را رایگان به اکانتم اضافه کرد.
من هم با پشتیبانی فروشگاه آیتونز تماس گرفتم و قضیه را شرح دادم، و کمتر از ساعتی بعد -واقعا خیلی سریع پاسخ میدهند- ایمیل آمد و این یکی
رفیق نوشت که فرایند ارسال پول را برعکس کرده
(عبارت را دارید؟!) و طی ۳ تا ۵ روز کاری، پول به حساب من برمیگردد. ۳ تا ۵ روز البته زیاد بود، اما خوشبختانه چون من با آیتونز گیفت کارد خرید کرده بودم
(راه دیگری هم مگر بود؟!)، کمتر از ساعتی بعد که چک کردم، پول به حسابم برگشته بود.
نفس راحتی کشیدم و صبر کردم تا شمارۀ هفتۀ بعدِ نیوساینتیست بیاید و من اشتراکش را بخرم.
بهمحض آمدن شمارۀ جدید، خوشحال و خندان رفتم آن را بخرم که با دیدن عدد 149.99 با علامت $ در برابر قیمت اشتراک سالانه، خشکم زد! یک بار دیگر چک کردم، روی آیفون چک کردم... نه، اشتباهی نبود، قیمت
۲ برابر شده بود!میتوانید حدس بزنید که
-مخصوصا وقتی هفتۀ قبل آن را خریده بودم و فقط سر یک اشکال فنی به مشکل خورد و اگر آن رفیق لطف نمیکرد و آن شمارۀ رایگان را نمیداد همان هفته با همان قیمت آن را خریده بودم- چه حالی شدم!
بهسرعت، رفتم داخل سایت zinio و دیدم قیمت در آنجا، همان ۷۲ دلار قبلی است. چند تا مجلۀ دیگر را هم چک کردم و دیدم اختلاف قیمت بین out-app و in-app آنها نهایتا چند دلار است.
ضدحال، فقط مخصوص همین یک مجله بود که من هم از قضا روی آن دست گذاشته بودم.
دیدم اینطوری نمی شود.
عمرا ۱۵۰ دلار بدهم به آنها، و خریدن کارت اعتباری و خرید out-app هم دردسرهای خودش را دارد و از آن ۷۵ دلار اولیه هم برایم گرانتر درمیآید.
اول به همان
رفیق zinio ایمیل زدم و مسئله را توضیح دادم. پاسخ داد که مسئله را بررسی میکنند و پیشنهاد کرد از خرید out-app استفاده کنم
(باشد رفیق! مرسی که گفتی! خودم اصلا متوجه نشده بودم! نمیشود به همۀ عالم گفت که اینجا ایران است و...!) به یکی از بخشهای اشتراک نیوساینتیست هم ایمیل زدم که بعد از حدود ۳ روز پاسخ بیربطی دادند. به پشتیبانی آیتونز هم ایمیل زدم که نفر اول جوابش بیربط بود، دومی هم معلوم بود مشکل را درست نفهمیده، تا اینکه سومی که خانم رئیس بود (تا جایی که من ارتباط داشتهام، پاسخگویندگان پشتیبانی آیتونز همه زن هستند)، شخصا وارد ماجرا شد و پاسخی طولانی داد که نشان میداد مشکل را فهمیده. در پاسخ به او، نوشتم که میدانم در مورد قیمتگذاری و... تیم پشتیبانی آیتونز تصمیمگیر نیست، اما ممکن است خواهش کنم ایمیل من را به تصمیمگیران در کوپرتینو یا -حتی اگر ممکن است- به آقای جابز فوروارد کنید؟ که پاسخ داد مستقیم نه، اما از طرف من این کار را خواهد کرد؛ و لینک دیگری برای دریافت feedback داد که تا جایی که من چک کردم، مربوط به درخواستهای خاصی در مورد فروشگاه آیتونز بود و مسائلی مثل این را نمیشد آنجا مطرح کرد.
در این میانه، به پیامی که در صفحۀ فیسبوکِ نیوساینتیست گذاشته بودم، پاسخ داده شد و دوستِ نیوساینتیستی ما نوشته بود که این مسئله را با بچههای بخش اشتراک مطرح کرده و آنها گفتهاند که آیتونز، قیمت یکی از فروشگاهها (در اینجا، مالِ بریتانیای کبیر) را میگیرد و آن را با فرمولهای خودش تبدیل میکند که بر اساس آن، نرخ در فروشگاههای کشورهای دیگر تعیین میشود؛ و او هم نوشته بود حالا که قیمت out-app ارزانتر است،
از آن طریق خرید کنم!
با این پاسخ، که نمیدانستم چقدر واقعیت دارد، تصمیم گرفتم به
عمو استیو جابز ایمیل بزنم. زدم، و یک روز بعد اتفاق مهمی افتاد. بقیهاش را از زبان
بوفضل بیهقی بخوانید:
[نمایش]گویند چون استیو شرح ماجرا بشنید، بسیار بگریست و گریبان چاک داد و سر به بیابان گذاشت و فردای آن روز، مریدان نامهای از او کشف کردند که در آن نوشته بود آن روزی که وعده همیدادمی و حذر همیدادمی، فرا آمده و اینک وقت آن است که من اپل را واگذارم. چون چنین شد و خبر پراگنده گشت، مریدان در همه جای جهان مویه همیکردند و گریبان همیدریدند و موی افشان همیکردند و نالۀ "استیو، استیو"شان تا روزها قطع همینشد.
قصه به اینجا رسید و روزها در همین جا ماند، تا اینکه ایمیل
فیلیپ خانِ شیلر را کشف کردم و جریان را از سیر تا پیاز، برای او شرح دادم:
[نمایش]From: "Ali A. Ghazvini"
Subject: Fwd: Issue regarding in-app pricing
Date: ۶ شهریور ۱۳۹۰، ساعت ۱۵:۳۶:۴۸ (GMT+۰۴:۳۰)
To:
schiller@apple.comDear Mr Schiller,
Apple's recent policies to force all apps to provide in-app purchase is very good. For example, Zinio finally provided this option and it's really good and relaxing to by my favorite magazines via my iTunes account using Zinio's in-app purchase.
But it seems that the mechanism of in-app pricing has made some problems. For example, yearly subscription of New Scientist magazine is $149.99 in-app, while it can be purchased for only $72 at zinio.com shop. In this way, in-app purchase is really a bad deal.
I contacted iTunes store support, they kindly replied me that they don't decide about pricing. I also contacted Zinio and it seems they can't do anything as well. After all, I posted my case on New Scientist's Facebook's page:
[نمایش]"It's totally unfair that your in-app price for yearly subscription is more than 2 times the price for the same content and format at Zinio website! Do you want people not to buy subscription via their iTunes account or what?
At zinio.com you can buy the yearly subscription for $72, but at Zinio app for iPad or iPhone you have to pay $149.99 if you want to buy via in-app purchase!!! We know Apple cuts 30% of each in-app money transfer, but do you know the simple math?!!
Please look at other publications that their Zinio and in-app prices are the same or even the in-app price is less! For instanse, look at MacUser."
And they replied:
[نمایش]"It's not because New Scientist don't want you to buy through iTunes. Our subscription boffins tell me it's because the iTunes store takes one price (our UK subscription price) and converts it to all currencies using its own method. Sorry this leads to a higher US price in your case. The online deal is definitely better here, and I hope it won't put you off subscribing!"
I think that whatever the reason is, in-app price being more than twice the out-app price, makes in-app purchase really unfair. I hope Apple decide on a better mechanism for in-app pricing.
Thank you for your kind attention.
Regards,
Ali A. Ghazvini
P.S.:
A few days ago I sent this email to Mr Steve Jobs (sjobs@apple.com). About a day later, I was informed of his resignation. It was sad news
But I'm happy that he is still in Apple and I strongly wish and hope he would be healthy and inspire inspiring products more and more...
Sorry if the issued mentioned in this email is irrelevant to you. But I had no email address of Apple decision-makers other than Mr Jobs and you.
هر هفته، قیمت in-app اشتراک نیوساینتیست را چک میکردم و همان ۱۵۰ دلار بود... تا اینکه امروز، دیدم به همان قیمت ۷۵ دلار برگشته و ...بالاخره،
با این قیمت آن را خریدم! و یک ایمیل تشکر هم برای فیلیپ خان فرستادم.
نمیدانم اصلا این تلاشها و ایمیلنگاریها با این و آن، چقدر در برگشت این قیمت تاثیر داشته. اصلا فیلیپ خان آن ایمیل را خوانده؟ فروش نسخۀ دیجیتال نیوساینتیست پایین آمده و این تصمیم را گرفتهاند؟... اما همۀ این قصهها را نوشتم تا بگویم:
توانایی خودتان را برای ایجاد تغییراتِ (مثبت) دستکم نگیرید.اگر دیدید مسئلهای خیلی اذیتتان میکند و راههایی برای
حل آن به ذهنتان رسید، آن راهها را بروید، شاید نتیجه داد. اگر هم نتیجه نداد، شما کار خودتان را انجام دادهاید و حداقل چند راه را پیدا کردهاید که نتیجه نمیدهد. (ماجرای ادیسون و امتحان کردن هزاران ماده برای ساختن لامپ برق. او در پاسخ کسی که آن همه وقت را اتلاف زمان و... خوانده بود، گفت که
هزاران ماده را یافتهام که بهدرد ساختن لامپ برق نمیخورند!)
در یکی از تاپیکها دیدم که گویا از نسخۀ بتای ششم iOS 5، کیبرد فارسی که تا قبل از آن وجود داشته، حذف شده است. این مسئله واقعا مهم است و حداقل میتوانیم
نگرانیمان را از احتمال حذف آن، به گوش کسانی که ممکن است بتوانند کاری کنند، برسانیم. تنها از راههایی مثل این است که میتوانیم به نتیجۀ مطلوب برسیم.
Sorry for ایـــــــــن همــــــــــه پُرحرفی!