انجمن ویکی قلم‌های فارسی
ورود / عضویت

سوال درباره حافظه در مک

بحث‌های کلی درمورد سیستم عامل مکینتاش (OS X)

سوال درباره حافظه در مک

پستتوسط m_s625 » 04 اکتبر 2010, 12:24

سلام به همه دوستان و اساتید محترم
من به تازگی مک خریدم و یک دستگاه مکبوک پرو mc374 با سی پی یو ۲.۴ و رم ۴ گیگا بایت و هارد ۲۵۰ دارم. من دارم به تازگی با مک کار میکنم ء تازه کارم. یکی از چیزهایی که نظرم رو جلب کرد حافظه بود.
وقتی به activity monitor نگاه میکنم بخش های مختلف حافظه رو نشون میده.
میشه به زبان ساده توضیح بدین این ها یعنی چی؟
vm چیه؟
یا free, wierd ,active , inactive چی هستن؟
من نمیخوام با بوت کمپ وئندوز نصب کنم چون فقط چند تا نرم افزار ویندوز لازممه که با پارالل نصب میکنم.
چطوری تو پارالل حافظه رو مدیریت کنم که مک سنگین نشه؟
من تاپیک شبیه این دیدم ولی راستش سر درنیاوردم.
ممنون میشم جواب بدین
m_s625
 
پست‌ها : 2
تاریخ عضویت: 04 اکتبر 2010, 12:08

Re: سوال درباره حافظه در مک

پستتوسط Pooria Azimi » 04 اکتبر 2010, 13:54

در مورد این چهار اصطلاح در پست زیر توضیح داده شده:

http://sg80bab.blogspot.com/2007/03/is- ... emory.html

Virtual Memory هم جریانش اینه:
فرضاً من یک کامپیوتر دارم که یک گیگ رم داره. سیستم عامل، می آد و چند گیگابایت از فضای هارد دیسک (فرضاً 3 گیگابایت) رو مال خودش می کنه و به این 1 گیگابایت الحاق میکنه. حالا من 4 گیگ رم دارم و سیستم عامل میتونه خیلی راحت تر برنامه ها رو اجرا بکنه. اما سرعت پاسخ دهی ( = گرفتن اطلاعات ) در رم، شاید هزار برابر بیشتر از سرعت گرفتن اطلاعات از هارد دیسک باشه. پس باید یک جوری مدیریت بکنیم که اطلاعات برنامه ای که الآن دارم باهاش کار میکنم در رم باشه و اطلاعات برنامه هایی که موقتاً کاری باهاشون ندارم در هارد قرار بگیرن، اما هر موقع به اونها نیاز شد، از هارد به رم آورده بشن.

فرضاً الآن من فتوشاپ رو باز دارم و دارم باهاش کار میکنم. سیستم عامل اطلاعات مربوط به فتوشاپ رو در رم داره (که 500مگ میشه. خود مک هم 500 مگ رم برای خودش میخواد.). بعد، فاینال کات رو باز می کنم. فاینال کات 800 مگ حافظه میخواد و واضحه که نمیتونه در رم قرار بگیره. پس سیستم عامل هوشمند ما، 500 مگ مربوط به فتوشاپ رو در اون 3 گیگابایت رمِ قرار میده و 500 مگ از اطلاعات فاینال کات رو هم در 500 مگ خالیِ رم میریزه و بقیه رو در هارد می گذاره. وقتی دوباره از داک، فتوشاپ
رو باز میکنم، اطلاعات فاینال کات در هارد نوشته(Page Out) و اطلاعتات فتوشاپ به رم آورده می شن (Page In). و به همین منوال، ممکنه من 20 برنامۀ دیگه هم باز داشته باشم که مجموع حافظه ای که می خوان استفاده بکنن، 5 گیگابایت بشه! این اتفاق خیلی هم بعید نیست و همه مون هر روز همچین وضعیتی برامون پیش می آد.

http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_memory
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AD%D8% ... 8%B2%DB%8C

در مورد این عمل Swap کردن اطلاعات بین رم و هارد، یک نکتۀ جالب و منحصر به فردی هم وجود داره که حداقل تا نسخۀ ویستا در ویندوز وجود نداشت: اطلاعات جیاتی و محرمانۀ برنامه ها در Memory ( که شامل RAM و VM میشه) نگه داشته میشه. رم حافظه ایه که با از بین رفتن برق، اطلاعاتش پاک میشه و در موردش نگرانی نیست. اما هارد اینجوری نیست. یعنی در مثال بالا، یک هکر اگر بدونه که اطلاعات حافظۀ مجازی کجای هارد نگه داشته میشه ( که میدونه)، میتونه بیاد و هارد دیسک من (که اطلاعات محرمانه ای دارم) رو بدزده، و بعد، خیـــــلی راحت، اطلاعات اون رو بخونه، انگار که داره به رم نگاه میکنه. این اصلاً خوب نیست (برای من مهم نیست، اما برای کسی که در یک سازمان امنیتی کار میکنه، ممکنه به قیمت جونش تموم بشه :-) )، بهترین چیزی که ویندوز در اختیار قرار میده اینه که با تنظیم کردن در رجیستری، بگیم که موقع خاموش شدن، اطلاعات Swap رو wipe بکنه. خوب اگر یکهو کامپیوتر رو از برق کشیدند چی؟ این اطلاعات هنوز رمز نشده در هارد هستند و عملاً هیچ بُردی نداشته ایم. اما مک یک تنظیم خیلی جالب در بخش Security در System Preferences داره: Use secure virtual memory. با تیک کردن این گزینه، اطلاعات swap که روی دیسک هستند، با یک کلید (که در رم نگه داری میشه) رمزنگاری شده ان. پس، اگر برق سیستم قطع بشه، اون کلید هم از بین میره و اون اطلاعات روی هارد، به لعنت خدا هم نخواهند ارزید!
البته، برای کاربردهای عادی نیازی نیست که این گزینه فعال باشه، چون سرعت رو اندکی کم میکنه، اما قابل درکه که این گزینه، چقدر میتونه مهم باشه. در کنار FileValut، شما میتونید مطمئن باشید که اطلاعات لپتاپتون هرگـــــز بدون پسورد قابل بازیابی نخواهند بود.
http://discussions.apple.com/thread.jsp ... &tstart=60

در مورد پاراللز و ... هم من هیچ تجربه ای ندارم، چون هیچ وقت نیاز به بالا آوردن مجازی ویندوز نیازی نداشته ام.
نماد کاربر
Pooria Azimi
Site Admin
 
پست‌ها : 3332
تاریخ عضویت: 23 اوت 2008, 14:32
محل سکونت: Santa Barbara, CA

Re: سوال درباره حافظه در مک

پستتوسط m_s625 » 04 اکتبر 2010, 14:44

خیلی ممنون از اطلاعات مفیدی که دادین
حالا vm من ۱۴۰ گیگ هست. یکم زیاد نیست؟ میشه تنظیمش کرد؟
m_s625
 
پست‌ها : 2
تاریخ عضویت: 04 اکتبر 2010, 12:08

Re: سوال درباره حافظه در مک

پستتوسط Pooria Azimi » 04 اکتبر 2010, 14:56

نمی دونم این 140 گیگ رو از کجا میگید، اما هر چقدر که باشه، خود سیستم عامل انقدر هوشمند هست که اون رو به بهترین شکل ممکن مدیریت بکنه. من هم اطلاعاتم در حدی نیست که بتونم بگم چه مقداری خوبه یا نیست. در مورد تنظیمش هم، دستوراتی برای این کار وجود دارند (چون مک یونیکسیه)، اما واقعاً نیازی بهش نیست، مک خودش می دونه چی کار میکنه :-) و تجربه نشون داده فقط کسانی در مک دچار مشکل می شن که خیلی دوست دارند پیش فرض ها رو انگولک بکنند (مثل خود من). شاهدش هم همین انجمنه!
نماد کاربر
Pooria Azimi
Site Admin
 
پست‌ها : 3332
تاریخ عضویت: 23 اوت 2008, 14:32
محل سکونت: Santa Barbara, CA



بازگشت به سیستم عامل مک


کاربران حاضر در این انجمن: بدون کاربران آنلاین و 17 مهمان