R_Behnood نوشته است:[نمایش]در نظر بگیر که با این پول میتونی همه این سرویسها رو با چیزهای دیگری با کیفیت بیشتر تهیه کنی و تنها ایرادش اینه که بقول اپل یک کلیکی نیست!
کل موضوع به همین «یک کلیکی» بودن بر میگردد. اپل محور تجارت خود را همواره بر «تجربهٔ کاربری» بنیان نهاده است.
اپل هیچوقت یک انتخاب اقتصادی نبوده و نخواهد بود. زیرا کاربر مک (دستکم آنهایی که از ویندوز مهاجرت نکردهاند) همواره کیفیت را بر کمیت ترجیح دادهاند. همانطور که میدانی من سالهاست که دارم قلم میسازم. از ابزاری برای این کار استفاده می کنم که هم گران است و هم اصلاً برای نیازهای خط فارسی طراحی نشده است. ابزارهایی برای قلم سازی موجودند که هم کاملترند و هم رایگان. ولی من هرگز نتوانستم از آنها استفاده کنم... و در مواردی که از کارشان سر در آوردم و میتوانستم استفاده کنم، بخاطر همین «تجربهٔ کاربری» دردناکشان هرگز دل ندادهام.
این چیزی است که اپل در اتخاذ سیاستهایش روی آن حساب میکند. نمونهٔ سیاست اپل در مورد نرمافزارهای آیفون در این مورد نمونهٔ گویایی است.
بجای اینکه code آیفون را به توسعهدهندگان بدهد و بگوید بروید و تجارت کنید، یک SDK در اختیار آنها قرار داده است که خودش تقریباً همهٔ کارهای برنامهنویسی برای آیفون را انجام میدهد و آنچه باقی مانده است «ایده» است که باید در آن قرار داد. من نمیدانم شما حوصلهٔ تماشای کامل ویدیوی keynote جابز را داشته اید یا نه. من صبورانه همهٔ آن را تماشا کردم. توسعه دهندگانی در آنجا معرفی شدهاند که ظرف دوهفته پروژهٔ خود را توسط SDK به آیفون منتقل کردهاند. این بدان معناست که اپل از آغاز «تجربهٔ کاربری» نرمافزارها روی آیفون را از طریق طراحی SDK در کنترل انحصاری خود قرار داده است. کاری هم که روی آن شده است بسیار وسیع است. این است که اگر اپل ۳۰٪ قیمت فروش هر برنامه را به جیب میگذارد، در واقع بخاطر این است که قبلاً ۳۰٪ کار برنامه نویسی آن را قبلاً از طریق SDK انجام داده است (اگر نه بیشتر!) و نیز به همین طریق استاندارد خود را در «تجربهٔ کاربری» تضمین کرده است.
کمیت بیشتر و ارزانتر را همیشه میتوان بیرون از دنیای اپل پیدا کرد. کیفیت بیشتر و ارزانتر را تردید دارم.