انجمن ویکی قلم‌های فارسی
ورود / عضویت

آیورکز؛ پیجز، نامبرز، کینوت — iWork; Pages, Numbers, Keynote

درمورد نرم‌افزارهای کاربردی مکینتاش

پاسخ: iWork

پستتوسط Ahmad » 06 آوریل 2014, 03:58

saeidk نوشته است:[نمایش]
شماره پاورقی را شما دستی فارسی کرده‌اید؟
چون هنوز شماره پاورقی و bullet و اینها هنوز فارسی نمی‌شوند.


alireza3335 نوشته است:[نمایش]
فانت را عوض کردم. قلم‌های سری B خود به خود این کار را انجام دادند. XB را بررسی نکردم.


سعید جان با سلام،
جواب دوستمان علیرضا در اینمورد دقیق نیست چرا کہ وی می‌نویسد کہ بدلیل استفاده از فونت برنا و نیز بدلیل اینکہ فونت برنا اعداد لاتین را دارا نیست توانستہ شمارهٔ پاورقی را بہ فارسی نمایش دهد. البتہ اینکار را می‌شود کرد ولی کاری عملی نیست. بصرف نظر از نوع فونت در اصدار جدید Pages در هنگام استفاده از FootNote می‌شود فرمت اعداد فارسی را انتخاب کرد و بکار برد. بہ عکس ضمیمہ توجہ شود.

در حال حاضر مشکلی را کہ من در این اصدار می‌بینم، مشکل ترقیم لیست است کہ چنانکہ خودت نیز بہ آن اشاره کرده‌ای حروف فارسی یا عربی را ندارد (ابجد در این مورد) و نیز اعداد فارسی عربی. من این اشکال را همین فردا بہ اپل گزارش خواهم کرد!

دیگر اینکه مشکلی کہ وجود دارد این است کہ Pages اعداد فارسی یا عربی را انتخاب می‌کند متناسب با زبانی کہ در تنظیمات سیستم تعریف شده است، یعنی اگر در سیستم Format Language را فارسی انتخاب کنید در Pages اعداد فارسی خواهید داست و اگر عربی انتخاب کنید اعداد عربی. البتہ برای اکثر کاربران ممکن است این موضوع مشکلی ایجاد نکند ولی برای امثال من که مایلند امکانات دو زبان را همزمان در اختیار داشتہ‌ باشند این مسئلہ ایده‌آل نیست.

احمد

PersianFootnoteFormat.png
نماد کاربر
Ahmad
Site Admin
 
پست‌ها : 1258
تاریخ عضویت: 30 مه 2004, 17:33
محل سکونت: سوئد

پاسخ: iWork

پستتوسط saeidk » 06 آوریل 2014, 21:10

ممنون احمدجان
نماد کاربر
saeidk
 
پست‌ها : 1034
تاریخ عضویت: 17 دسامبر 2005, 19:20
محل سکونت: ایران-تهران

پاسخ: iWork

پستتوسط alireza3335 » 17 مه 2014, 09:50

سلام
یادم هست یک بار درباره اضافه کردن حاشیه بحث شده بود. اما من می‌خواهم در pages یک حاشیه دلخواه (یعنی به صورت عکس ایمپورت کنم) را در همه صفحات داشته باشم. چه کار کنم؟

یعنی در واقع شاید خواسته‌ام این است که در هدر و فوتر یک عکس قرار دهم و آن در صفحات دیگر نیز تکرار شود.
علیرضا
نماد کاربر
alireza3335
 
پست‌ها : 677
تاریخ عضویت: 02 ژوئیه 2011, 16:15
محل سکونت: تهران

پاسخ: iWork

پستتوسط Ahmad » 17 مه 2014, 15:24

با سلام،
بلہ یک چنین کاری بہ سہولت ممکن است.

۱. ابتدا قاب (Frame) مورد نظر را بہ مدرک خود منتقل کنید
۲. سپس اندازهٔ آنرا بطوری کہ کل صفحہ را پر کند، تغییر دهید
۳. اکنون از منوی Arrange دستور Section Masters و سپس Move to Section Master را انتخاب نماید
۴. خواهید دید کہ قاب مورد نظر در تمام صفحات اعمال شده است. بہ هر تعدادی کہ بہ صفحات خود بیفزاید قاب بہ آن صفحات نیز منتقل خواهد شد البتہ در پشت زمینہ بطوری کہ شما می‌توانید متن و سایر المانہای مورد نظر را در مدرکتان بکار برید

بہ عکس‌ها و نیز مدرک pdf ضمیمہ توجہ کنید.

احمد
Pages_pageFrame.png


Pages_MasterSection.png
پیوست‌ها
سعدی.pdf
(138.37 KiB) دانلود 127 بار
نماد کاربر
Ahmad
Site Admin
 
پست‌ها : 1258
تاریخ عضویت: 30 مه 2004, 17:33
محل سکونت: سوئد

پاسخ: iWork

پستتوسط alireza3335 » 17 مه 2014, 21:22

احمد جان همین را می‌خواستم
تشکر
علیرضا
نماد کاربر
alireza3335
 
پست‌ها : 677
تاریخ عضویت: 02 ژوئیه 2011, 16:15
محل سکونت: تهران

پاسخ: iWork

پستتوسط Ahmad » 17 مه 2014, 22:36

خواهش می‌کنم علیرضای گرامی،

جہت تکمیل این مبحث من یک آزمایش دیگر نیز کرده‌ام کہ نتیجہ‌اش را نیز بہ ضمیمہ پست می‌کنم.
در این نمونہ:
در سربرگ مدرک (Header) من هم نام نویسنده قرار داده‌ام (در سمت راست: جاحظ) و هم فصل کتاب (در سمت چپ: فصل الأول)

در پاورقی (Footer) نیز شماره صفحہ وارد کرده‌ام با پیشوند ص (در عربی مخفف صفحہ)

نیز در سر برگ یک شکل تزیینی وارد کرده‌ام و یک خط مستقیم در زیرش، در اینجا از طریق همان دستوری کہ در پست بالا بہ آن اشاره کرده‌ام استفاده نموده‌ام و این البتہ باعث می‌شود کہ این دو گرافیک در تمام صفحات این مقالہ نمایان شوند. هدف نشان دادن این موضوع است کہ با وجودیکہ گرافیک در منتہاالیہ بالای صفحہ وجود دارد در واقع در پشت جعبہ سربرگ قرار می‌گیرد و باعث جلوگیری از وارد نمودن متن در سمت چپ و راست گرافیک نمی‌شود.

به شکل و فایل pdf ضمیمہ توجہ شود.

احمد
Header.png
پیوست‌ها
Header.pdf
(260.38 KiB) دانلود 121 بار
نماد کاربر
Ahmad
Site Admin
 
پست‌ها : 1258
تاریخ عضویت: 30 مه 2004, 17:33
محل سکونت: سوئد

پاسخ: iWork

پستتوسط alireza3335 » 18 مه 2014, 19:08

خیلی خوب بود. البته هنوز این تغییرات را خودم اعمال نکرده‌ام و اگر مشکلی بود اعلام خواهم کرد.
یکی از دوستام که تا با مک خیلی کار نکرده بود وقتی خروجی pdf یک گزارش ۱۰۰ صفحه‌ای از pages را دید، آن را با Latex مقایسه می‌کرد(!) که البته من این مقایسه را خیلی قبول ندارم، ولی هر چه باشد خیلی بهتر از MS Word هست.
باز هم دست شما درد نکنه.
علیرضا
نماد کاربر
alireza3335
 
پست‌ها : 677
تاریخ عضویت: 02 ژوئیه 2011, 16:15
محل سکونت: تهران

پاسخ: iWork

پستتوسط alireza3335 » 19 مه 2014, 20:11

حالا فرضا ممکن است شما بخواهید شماره صفحه را در جایی غیر از Header/Footer وارد کنید:
۱. ابتدا یک Text Box درست کرده.
۲. داخل آن کلیک کنید.
۳. از گزینه Insert گزینه page number را انتخاب کنید.
۴. Text Box ایجاد شده را طبق روش گفته شده توسط احمد آقا از طریق منو Arrange به Master Section انتقال دهید.
۵. با اضافه شدن صفحات خواهید دید که شماره صفحه نیز در همان موقعیت مورد نظر شما تکرار خواهد شد.
۶. به عکس‌ها توجه کنید.
پیوست‌ها
Untitled.pdf
(11.91 KiB) دانلود 132 بار
Screen Shot 1393-02-29 at 20.03.40.png
علیرضا
نماد کاربر
alireza3335
 
پست‌ها : 677
تاریخ عضویت: 02 ژوئیه 2011, 16:15
محل سکونت: تهران

پاسخ: iWork

پستتوسط alireza3335 » 19 مه 2014, 20:55

فرض کنید گزاره‌های که در تصویر آمده تیتر‌های مورد نظر برای یک مقاله یا کتاب باشند. من برای این‌ها Heading دلخواه را تعریف کرده‌ام. الآن می‌خواهم کنار این‌ها شماره‌گذاری داشته باشم، یعنی شماره مربوط به هر تیتر در کنار آن درج شود. و بعد از آن فهرست مطالب درست کنم.
ابتدا کرسر را روی قسمتی که می‌خواهم شماره گذاری کنم قرار می‌دهم. سپس به این قسمت رفته
Screen Shot 1393-02-29 at 20.30.53.png

و بعد گزینه numbered را انتخاب می‌کنم.
Screen Shot 1393-02-29 at 20.31.03.png

می‌بینیم که کنار فرانسه عدد یک درج شده ولی به ترتیب مورد نظر نیست. بنابراین روی گزینه Tiered Numbers کلیک می‌کنم.
Screen Shot 1393-02-29 at 20.31.24.png

با فشردن Tab حالت مورد نظر ایجاد شده و می‌توان با گزینه Update نیز گزینه (Tiered Number) که در قسمت قبل به کار گرفته شد، به کامپیوتر یاد داد. همچنین اگر خواستید ترتیب شماره‌گذاری را تغییر دهید باید از گزینه Start from استفاده کنید.
Screen Shot 1393-02-29 at 20.31.56.png

همان‌طور که مشاهده می‌شود احتمالاً ترتیب شماره‌گذاری‌ها درست نیست و یعنی به جای «۱.۲» و «۱.۳» باید داشته باشیم «۲.۱» و «۳.۱» (نمی‌دانم الآن که دارم این‌ها را تایپ می‌کنم وقتی بین اعداد نقطه وارد می‌کنم آن‌ها به ویرگول تبدیل می‌شوند؟ درستش همین است؟). برای حل این مشکل راه حلی ندارم.
حالا اگر فرض شود متن طولانی با تیتر‌های فراوان دارید و داخل آن کلی لیست مثل همین مثال ایجاد کرده باشید (لیست‌ها را برای موارد دلخواه، نه تیتر‌ها در نظر گرفته‌ام)؛ اینکه نتیجه چه می‌شود، نمی‌دانم.
در کل این تنها روشی بود که برای سوالم، به آن رسیدم و شاید روشی ساده‌تر وجود دارد و من نمی‌دانم و شاید هیچ روشی وجود ندارد.
از طرف دیگر هنگامی که فهرست مطالب را ایجاد می‌کنم با مشکل راست به چپ مواجه هستم که آن با تغییر جهت حل خواهد شد. اما مطلبی که می‌ماند این است که اگر تیتر‌ها به ترتیب یاد شده شماره‌گذاری شده باشند، فهرست به ترتیبی که می‌بیند در می‌آید.
aaa.png

البته با انتخاب قسمت مشکل‌دار فهرست این گزینه نیز به نمایش در می‌آید که با انتخاب آن فهرست اینگونه می‌شود.
bbb.png

خیلی دوست داشتم بین عنوان و صفحه مورد نظر در فهرست، نقطه‌چین بگذارم خیلی خوب می‌شد ولی آن پیش‌کش، همین باگ‌ها رفع شود خیلی خیلی خوب است.
علیرضا
نماد کاربر
alireza3335
 
پست‌ها : 677
تاریخ عضویت: 02 ژوئیه 2011, 16:15
محل سکونت: تهران

پاسخ: iWork

پستتوسط Ahmad » 21 مه 2014, 00:48

alireza3335 نوشته است:[نمایش]
...خیلی دوست داشتم بین عنوان و صفحه مورد نظر در فهرست، نقطه‌چین بگذارم خیلی خوب می‌شد ولی آن پیش‌کش، همین باگ‌ها رفع شود خیلی خیلی خوب است.

علیرضای گرامی ممنون بابت رهنمودی کہ برای ایجاد فہرست فارسی در برنامۂ Pages نوشتہ‌ای.

اما در مورد سئوالی کہ برای ایجاد نقطہ‌ چین کرده‌ای باید بگویم کہ این امکان نیز در این اصدار (۵.۲) نیز وجود دارد. البتہ من خودم چون تا کنون بہ آن نیازی نداشتہ‌ام آنرا آزمایش نکرده‌ام ولی مطمئن هستم کہ خودت با اندکی آزمایش و تجربہ و خطا از پس آن برخواهی آمد.
برای ایجاد ایجاد فہرست (در انگلیسی Table of cntent و یا بطور خلاصہ TOC) و نقطہ‌چین کردن بین عناوین و شمارهٔ صفحہ بہ ترتیب زیر عمل شود.
هر وقت کہ کارت تمام شد ممنون می‌شویم کہ عکسی از نمونہ کار را در اینجا قرار دهی.
1) Create the Table of Contents: Insert—>Table of contents—>Document
2) Select the Table of Contents Object
3) In the Format select Format > Text > Tabs > Leader . . .
4) Use the drop-down to change the "leader" to the type you want

بہ عکس ضمیمہ توجہ شود
احمد
Pages_dotedLine_TOC.png
نماد کاربر
Ahmad
Site Admin
 
پست‌ها : 1258
تاریخ عضویت: 30 مه 2004, 17:33
محل سکونت: سوئد

پاسخ: iWork

پستتوسط alireza3335 » 21 مه 2014, 09:02

اصلا آزمون و خطا نمی‌خواست. با همین روشی که شما پیشنهاد کردید straight forward به جواب رسیدم. خروجی:
Screen Shot 1393-02-31 at 8.32.49.png


اما هنوز مشکلاتی که در بالا ذکر کردم وجود دارم. مخصوصاً وقتی کنار عناوین شماره می‌خورد. علاوه بر این‌ها با مشکلی جدید روبرو شده‌ام اینکه وقتی از یک متن فارسی که داخل آن لغات انگلیسی به کار برده‌ام، خروجی Word می‌گیرم، در ویندوز کلمات انگلیسی برعکس نمایش داده می‌شوند. مثلاً engagement را tnemegagne می‌نویسد! (این را دیگر کجای دلم بگذارم؟!)
علیرضا
نماد کاربر
alireza3335
 
پست‌ها : 677
تاریخ عضویت: 02 ژوئیه 2011, 16:15
محل سکونت: تهران

پاسخ: iWork

پستتوسط alireza3335 » 03 ژوئن 2014, 15:38

سلام
وقتی از pages خروجی word می‌گیرم و آن را در MS Word ویندوز باز می‌کنم. خیلی از موارد مثل پرانتز‌ها، گیومه، نیم‌فاصله و ... تغییر فانت داده و به Arial تبدیل می‌شوند که این اصلاً خوش‌آیند نیست. هر دو خروجی docx. و doc. را امتحان کردم و فرقی نکرد.
برای جلوگیری از آن باید چه کار کنم؟
علیرضا
نماد کاربر
alireza3335
 
پست‌ها : 677
تاریخ عضویت: 02 ژوئیه 2011, 16:15
محل سکونت: تهران

پاسخ: iWork

پستتوسط Ilia » 03 ژوئن 2014, 17:00

باید از فانتی استفاده کنی که این کاراکترها رو داشته باشه (مثل فانتهای بهنام). و همان فانت را هم در ویندوز یا مکت نصب کنی که مشکل جایگزینی فانت پیش نیاد.
نماد کاربر
Ilia
Site Admin
 
پست‌ها : 5939
تاریخ عضویت: 25 سپتامبر 2006, 01:01
محل سکونت: کانادا

پاسخ: iWork

پستتوسط Arzhang » 03 ژوئن 2014, 18:21

البته اگر در ویندوز هم فونت دیفالت را تغییر بدهی، مشکل حل می‌شود اما بدی این روش این است که ممکن است در کامپیوتر شما درست باشد اما در دیگری نه. روش ایجاد فونت دیفالت را در MS Word باید از طریق بخش زبان آفیس (در منوی All program) تغییر دهید. در این حالت اگر مثلاً در pages با B Zar تایپ کنید و پیاپیش فونت دیفالت را در MS Word همان کرده باشید، نوشته‌ها درست در می‌آیند.
نماد کاربر
Arzhang
Site Admin
 
پست‌ها : 1293
تاریخ عضویت: 17 اوت 2009, 15:06
محل سکونت: مونترآل

پاسخ: iWork

پستتوسط alireza3335 » 03 ژوئن 2014, 20:33

متشکر.
بله می خواستم که در کامپیوتر دیگران به هم نریزد مثل اینکه نمی شود.
علیرضا
نماد کاربر
alireza3335
 
پست‌ها : 677
تاریخ عضویت: 02 ژوئیه 2011, 16:15
محل سکونت: تهران

قبلیبعدی


بازگشت به برنامه‌های مک


کاربران حاضر در این انجمن: بدون کاربران آنلاین و 2 مهمان