Anonymous نوشته است:[نمایش]این چیزی که می پرسم رو به حساب عداوت با مک نذارین چون منم یکی از دوست دارانشم. تا جایی که تا همین یکی دو ماه پیش تا مرز خریدن یه PowerMac G5 پیش رفتم ولی منصرف شدم. من وقتی با حدود دو نیم میلیون تومن می تونم برم یه سیستم خیلی خوب مبتنی بر آپترون بخرم برای چی باید 4 میلیون بدم و یه سیستم مک بخرم که از لحاظ کارایی عمرا به اون نمی رسه؟
اگه بخوایم بحث نرم افزاریش رو هم مطرح کنیم مگه Final Cut Pro چقدر از Premier بهتره؟ مگه Shake چقدر از DFX سریعتره؟ یا مثلا Motion چی بیشتر از AE داره؟ یا مثلا نسخه Unlimited برای MAYA که توی مک نیست رو چه نرم افزاری می خواد جاشو بگیره؟
اینایی که گفتم رو واقعا به چشم سئوال نگاه کنین چون منم واقعا دنبال جوابشونم.
مرسی.
ببینین به نظر من الان روی برنامه FCP تو دنیای ویدیو برنامه ای نیست. هم نظر امکانات و هم از نظر سرعت و ایمنی این برنامه حداقل یکی دو رطبه از Premiere بالاتر هست. میدونم تو ایران از پرمیره خیلی استفاده میشه ولی این برنامه کلا یک برنامه حرفهای نیست. شاید روکاغذ خیلی از کارهایی رو که فاینال کات میکنه رو بلده ولی وقتی میریم رو کیفیت میبینیم زمین تا آسمان تفاوت دراه. بعنوان مثال تو بخش انیمیشن این برنامه ها پرمیر از یک پنجره ۲سانت در ۲ سانت استفاده میکنه که آدم چیزی نمیبننه چه برسه به اینکه حالا بتونه Keyframe هم درست بگذاره تو FCP ولی شما میتونین پجرهتون رو به اندازه کل نمایشگر بکنین. یا اضافه کردن ترانسیشن شما برای این کار تو پرمیر یک کانال در اختیار دارین و مجبورین از آن استفاده کنین در صورتی که تو FCP تو هر کانالی شما میتونین ترانزیشن اضافه کنین. اینها دو نمونه از مثالهایی هستن که چرا FCP یک برنامه حرفهای هست و Premiere نیست. راستی Premiere چند بار قفل میکنه؟ من تو کل تولید یک فیلم بلند امکان نصب ۱۴ تا دیسک سخت به کامپیوترم را داشتم و با ۱،۸ ترابایت FCP از هر دو هفته به دوهفته شاید یکبار قفل میکرد. اصلا تو پیسی امکان وصل اینقدر دیسک سخت وجود داره که ما اصلا درمورد همکاری پرومیره صحبت کنیم؟ بی دلیل نیست که شرکتهای بزرگ تلویزیونی مانند BBC, CNN, NBC, LUCAS FILM, PiXAR بجای AVID ویا Premiere از فاینال کات استفاده میکنن. و بی دلیل نیست که Adobe بعد از به بازار آمدن فاینال كات مجبور شد خودش را از بازار مک بکشه کنار. الان (حداقل تو آمریکا و اروپا) شما هیچ شرکت فیلم و تلویزیون نمیبینین که کنار AVID که خوب قدمتش بیشتره، FCP نداشته باشه ولی اگر شرکتی Premiere هم داشته باشه روش نمیشه بگه
حالا اینو بخاطر تعصب نمیگم چون من خودم با Premiere شروع به کار کردم ولی اونقدر منو اذیت کرد که آخرش مجبور به ِعوض کردن سیستم شدم. در مورد Shake هم همین. متور Shake سریعترین موتور مجود هست. حالا شما اینو حساب کنین. اوپراتور shake تو اروپا ۴۰۰ تا ۸۰۰ دلار روزی میگیره. اگر سرعت موتور shake فقط نصف سرعت کنونیش میبود، با اضافه خرجی که شما برای اوپراتور برنامه میدین، میتونین هر چهار روز یکبار یک سیستم جدید بخرین!
سرعت Motion تو طراحی انیمیشن بینظیره. من حالا نرخهای ایران رو نمیدونم ولی شما میتونین اون کاری را که براش تو AE یک روز وقت لازم دارین، در یک ساعت اجام بدین! بدون شوخي! حالا هیچ برنامه دیگری هم مشابه Motion برای پیسی نیست. حالا خیلی ميشه روی اینجور چیزها صحبت کرد ولی مثله این هست که تو بخش حرفهای مهم قیمیت ٬خرید زیاد مطرح نیست بلکه کارایی برنامه، امنیت و سرعت خرجش را درمیاره. و چون اپل تونسته هم سختافزار و هم نرمافزاها را دست در ست هم تولید کنه، دقیقا این نقاط نقاط قدرتش شدن
میبخشین که پرحرفی کردم
ارادتمند علی صمدی